Q&A// MEET 4530

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on TumblrPin on PinterestEmail this to someone

Koen Warmerdam, 4530
Functie: Mede-eigenaar

 Voor de mensen die het label niet kennen, kun je het omschrijven?
“Mijn zus Laura en ik zijn 4530 vier jaar geleden begonnen. We hebben allebei een mode-achtergrond. We hebben altijd het doel gehad om samen een label te starten. We hebben eerst een pocket tee concept bedacht, dat was gelijk uitverkocht. Inmiddels zijn doorgegroeid naar vier collecties per jaar. Dit seizoen zijn we voor het eerst ook met dameskleding gestart.”

Waar komt de naam voor het label vandaan?
“Dat is de pincode van onze oma. Ze is inmiddels overleden, maar toen onze oma nog leefde leed ze aan Alzheimer. Dat zorgde ervoor dat ik en mijn familie vaak boodschappen voor haar haalde. Binnen het gezin kende iedereen die pincode. Toen we gingen nadenken over een naam voor het label hadden we allemaal heel ingewikkelde namen bedacht voor het label, maar toen zei mijn vader je moet iets hebben dat een glimlach veroorzaakt. Oma heeft ons echt met mode opgevoed. Ze had een modebedrijf vroeger en werden we jaarlijks in een nieuwe garderobe gestoken. Ze heeft altijd bijgedragen aan ons modegevoel dus het is een beetje een ode aan onze oma.”

En jullie hebben een speciaal verkoopconcept toch?
“Ja, wij verkopen volgens het concept dat wanneer je bij 4530 één kledingstuk koopt, je een T-shirt geeft aan iemand in Nederland die het nodig heeft. In Nederland leven ruim 1,2 miljoen mensen onder de armoedegrens. Dat was voor ons reden genoeg om een actie op poten te zetten. Wij hebben misschien wel genoeg T-shirts in de kast liggen, maar de armere mensen in Nederland hebben deze luxe niet. Dus een simpel kledingstuk als een T-shirt kan enorm helpen. Op de mannen T-shirts staan twee M’etjes: Men to Men. Op de vrouwen T-shirts staan twee W’tjes: Women to Women. Via Stichting het Vergeten Kind worden alle mensen die hulpbehoevend zijn in Nederland geholpen aan een T-shirt van ons. Doen we inmiddels twee jaar.”

In welk kledingstuk investeer jij het liefst?
“Ik ben heel erg gek van schoenen dus daar investeer ik het allerliefst in. Ik heb er echt veel in de kast: rond de 50 en 60 paar. Daar schaam ik me eigenlijk een beetje voor. Mijn vriendin wordt er helemaal gek van.”

Waarom is het gegeven om te helpen zo belangrijk voor jullie?
“We wilden iedereen de kans geven om dit T-shirt te dragen. Of je nou rijk of arm bent, invalide of gehandicapt. Iedereen moet dit basic T-shirt kunnen dragen. We gaan bewuster leven en het is een mooi idee dat we ons steentje kunnen bijdragen. Dit maakt ons gelukkig, als mens en als label. En hoe tof is het dat we dit met zijn allen kunnen doen. De consument draagt bij en wij dragen bij.”

Veranderingen in de mode-industrie gezien?
“Wat je ziet is dat de industrie steeds transparanter wordt. Ik hoop dat er een ontwikkeling komt dat mensen meer aan andere mensen gaan denken, in plaats van alleen aan zichzelf. Ik hoop ook dat de consument bewuster gaat kopen. We hopen dat mensen anders naar kleding gaan kijken.”

VIEWS