Q&A // MEET PIG&HEN

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on TumblrPin on PinterestEmail this to someone

Maurice Tuhusula (33), Pig & Hen
Functie: Sales en evenementen

Voor de mensen die jullie label niet kennen, wie zijn jullie?
“Wij zijn een mannen armbandkenmerk uit Noord-Amsterdam. Onze Pig & Hen armbanden zijn met de hand gemaakt van zeil- en scheepslijnen. Het idee is ontstaan door de eigenaar van Pig & Hen, Dominique. Hij is een zeiler en hij had een keer een armband gemaakt van zeildraden. Hij kreeg daar van zijn omgeving zo’n goede response op dat hij besloot om nog meer armbanden te gaan maken. Vier jaar geleden stonden we voor het eerst op de Modefabriek en sindsdien is het balletje gaan rollen.”

En het verhaal achter de naam Pig & Hen?
“Rond de jaren 1600 vaarden Nederlandse zeelieden naar onbekende gebieden over de hele wereld. Ze ontdekten nieuwe landen en kregen op zee te maken met grote tegenslagen. Om zichzelf op reis te beschermen hadden veel zeemannen uit die tijd een tattoo van een varken met een haantje erop op hun voet. De tattoo moest de mannen beschermen, zodat ze een zware tocht op zee konden overleven. Ze kregen door de tattoo het gevoel dat ze veilig waren, net zoals de varkens en de hennen aan boord, die in houten kratjes zaten en altijd beven drijven en het land bereikten.”

En hoe zou je het merk omschrijven in vijf woorden?
“Armband, sterk, mannen, stoer en zee.”

Waar komt je liefde voor mode maken vandaan?
“Ik begon op mijn vijftiende in een jeansstore, als bijbaantje. Daar is mijn passie voor dry denim ontstaan (wijst naar broek). Ik en mijn denim zijn één. Ik heb een soort James Bond-kledingkast waarin ik alleen maar denim heb liggen en een rek gevuld met (bijna dezelfde) lichtblauwe denim overhemden. Dat is mijn lifestyle, daar voel ik me fijn bij.”

Welk gevoel hoop je de drager van jouw jullie label te geven?
“Het idee is dat je een Pig & Hen nooit meer hoeft af te doen. Je moet er mee douchen, sporten, vieze dingen doen. En naarmate hij ouder wordt krijgt hij meer karakter en een eigen identiteit.”

 

VIEWS