MEET THE GUEST SPEAKER – DAPHNE GERRITSE

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on TumblrPin on PinterestEmail this to someone

Daphne Gerritse, Rain Couture

Waar is het allemaal begonnen en hoe ben je hier terecht gekomen?
Voordat ik met Rain Couture startte, werkte ik bij Mexx op de marketing afdeling. Daarna ben ik part-time begonnen met de development van Rain Couture. Daarnaast werkte ik als freelance marketing consultant. Sinds halverwege 2015 ben ik full-time bezig met Rain Couture, vanaf dit moment is de collectie behoorlijk uitgebreid.


Waarmee ga je de mensen verrassen?
Waar mensen vaak verbaasd over zijn is hoeveel denkwerk er zit in één jas. Werkelijk over ieder naadje, kleuren combinatie of feature is 100 keer nagedacht. De consument heeft meestal geen idee dat er letterlijk bloed, zweet en tranen verwerkt zitten in het design van een jas. Mijn producten zijn niet makkelijk om te ontwerpen en ook niet zomaar iedere producent kan het maken.

Waarmee ga je de mensen mee inspireren?
Met ‘learning by doing’ kan je alles voor elkaar krijgen. Ik kom niet uit de design en productie hoek, maar ben nieuwsgierig, positief en niet bang aangelegd, waardoor ik gewoon ben begonnen met het design en productie proces, een super onbekend terrein voor mij in het begin. En dan heb ik ook nog eens een van de meest compliceerde producten gekozen. Ik heb het mijzelf niet makkelijk gemaakt, maar ben trots dat ik nu precies weet hoe ieder element van mijn jassen gemaakt wordt.

Wat aan je werk of de toekomst maakt jou enthousiast?
Waar ik het meest naar uitkijk is waar we staan over 1 jaar. Mijn product verbetert nog ieder seizoen, en we zijn gaan samenwerken met een aantal nieuwe producenten die excellent werk afleveren. Ook voegen we aan iedere nieuwe collectie weer meer nieuwe ‘gadgets en features’ toe. Ik ben benieuwd hoe geavanceerd mijn product er over 1 jaar uit ziet. Daarnaast heb ik de intentie om meer Rain Couture winkels te openen, eigen en franchise stores.  

Wat zijn de verwachtingen over het gebruik van nieuwe retail technologieën?
Een trend is dat veel merken zelf nu flagship stores openen. Nergens kan je je product beter presenteren dan in je eigen winkel. Ik ben zelf bijna iedere dag in mijn winkel te vinden, ik vertel alle ins-en-outs over mijn producten, stijl de jassen op mijn klanten, en geef hen de ultieme Rain Couture brand experience. Daarnaast kan ik mijn klanten een goede after-care service bieden. Binnenkort gaan we zelfs een stoomservice aanbieden. Daarnaast is een eigen winkel een super goede aanvulling op een online shop, zodat mensen het product kunnen voelen en passen.

Welke innovaties bestaan over tien jaar niet meer?
Bestellen in de winkel en het product dan later thuis gestuurd krijgen. Ik geloof hier niet in. Het brengt hogere kosten met zich mee voor het merk en de winkel, en voor de consument biedt het geen meerwaarde. Een winkel is juist het punt om dat exacte product in de juiste kleur en maat te passen en direct mee te nemen. Nu moet je daarna nog wachten op het product… En ben je waarschijnlijk niet eens thuis als het geleverd wordt. Ik snap wel dat sommige winkels het doen om de voorraad in de winkel zelf zo laag mogelijk te houden, maar ik denk niet dat de voordelen van het hebben van deze kleine voorraad opweegt tegen de nadelen voor de consument. Misschien blijft deze service bestaan als additionele service, het kan uiteraard altijd voorkomen dat een bepaald product in de winkel niet op voorraad is.

 

 

VIEWS