Q&A // MEET TIGER OF SWEDEN

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on TumblrPin on PinterestEmail this to someone

Maarten Janse (41), Tiger of Sweden
Functie: Eigenaar Lexson, importeur Tiger of Sweden

Hoe omschrijf je de stijl van je merk in vijf woorden?
“Sophisticated, perfect fit, on point, kwaliteit, sexy (from the office to the bank).”

Waar komt je voorliefde voor mode (maken) vandaan?
“Dat is puur de kwaliteit. Ik kan het zo waarderen als een kledingitem een goede snit heeft en van prachtige kwaliteit is. Dat vind ik waanzinnig.”

Welk gevoel hoop je de dragers van jullie label te geven?
“Voornamelijk een vorm van zelfverzekerdheid en kracht.”

Welk item vormt de rode draad door de collecties van Tiger of Sweden?
“Dat is de suit jacket voor mannen. Dat is hét item waar je een hele look omheen kunt bouwen en waanzinnig mee kan variëren.”

Heb je een tik met een bepaald kledingstuk?
“Ik draag altijd iets met een kraag. Zonder kraag voel ik me op de een of andere manier gigantisch naakt. Ik weet niet waardoor dat komt. Alleen, zoals je ziet, draag ik vandaag een T-shirt. En já, ik voel me naakt…”

Welk kledingstuk vind jij het belangrijkst om in te investeren?
“Een goede jas! En dan heb ik het over een buiten jas, geen binnen jas. Met een goede jas in je kast kan je echt los gaan met je outfits dan maak. Ik heb zelf ongeveer 20 jassen in mijn kast hangen.”

Welk kledingadvies zou je aan je jongere zelf geven?
“Durf te investeren in kwaliteit en daarvan te genieten. Je geniet zo veel meer van kleding waarin je geïnvesteerd hebt dan van wegwerp kledingstukken.”

Zie jij grote veranderingen in de mode-industrie van nu versus toen?
“Toen ik elf jaar geleden in de mode-industrie kwam werken, merkte ik dat alles een stuk oppervlakkiger was. Vroeger draaide deze industrie eerder om de mooiste mensen en de buitenkant, dan om het merk zelf. Inmiddels is het merk in deze industrie een belangrijkere rol gaan spelen. Mode is een stuk professioneler geworden.”

Vind je jezelf passen in de mode-industrie?
“Nee, ik voel mezelf eigenlijk een beetje een boer tussen alle modemensen. Maar weet je, daar draait het ook niet om. Als de visie van het merk maar sterk is, en we ons werk goed doen. Het draait inmiddels allemaal om de cijfers en niet meer alleen om de looks van de mensen.”

VIEWS