Amsterdam Fashion Trade Event

Amsterdam Fashion Trade Event

Modefabriek
More

The Emperor's new clothing

This week we spoke to trendwatcher Jan Agelink about being at home, standing still and taking time. We chatted about what the consequences are for the future of the fashion industry and which consumer trends are arising out of all that is happening right now. This article is filled with positivity and inspiration to push the fashion industry to the next level with a reignited, post-Corona mindset.

(Find Dutch version below). 

PHYGITAL REALITY
The possibilities that the digital era brings, are creating more and more complete experiences. The digital and the physical realities also blend into one another more than ever. Audiovisual techniques, Virtual Reality, and even Augmented Reality have shown to be ideal tools to still spend time together and to not miss out on shopping. FULU is a brand bringing a small device that can recreate the sense of touch from a distance. By placing it on the fingertip, it enables experiencing for example fabrics or other materials that are in another place.

FULU is only one of many pioneers playing with digital options and the possible benefits for them and the consumer. Hanita, a female designer from Congo, is another: she presented her completely digital collection during a sold-out, online fashion show. Analogue production of her items will start only after they have been ordered. 

DIGITOUCH
Being close to other humans is a true need. Being restricted from this only increases the need for ‘digital togetherness’. Today, going to a concert together can be done through Fortnite and SQUADDED creates the possibility to go ‘out’ shopping with friends. Fashion weeks now are being organised and visited online, just like our own event Modefabriek. This is another way in which this trend is showing in the fashion industry.

The online experience of fashion and shopping is being upgraded and expanded all the time and it is being lived in several virtual worlds. YOOX MIRROR lets a personal avatar try on clothes that are on the wish-list and brands like ROHBAU and Carlings sell virtual items that can be ‘tried on’ by placing it on a picture of oneself, meanwhile leaving a smaller footprint than non-digital fashion.

REUSE, RECYCLE, UPCYPLE
The upcycling trend is becoming more popular by the day and new ways to reuse materials are being invented just as often. Also, staying at home has the interest in crafting go through the roof. On a professional level, this ‘DIY vibe’ is visible as a new fashion trend. For example, designer label Nelson/ Johnson transforms old jeans items into new, original and stylish pieces in their unique collage or patchwork style. The discovery of using used materials and turning them into new thread for the creation of special knitwear is another positive and hopeful representation. 


Deze week spraken we met trendwatcher Jan Agelink over stilstaan, thuis zijn, rustiger aan doen en natuurlijk over wat de consequenties van dit alles zijn voor de toekomst van fashion en welke digitale consumententrends er ontstaan. In dit artikel veel positiviteit en inspiratie om met een vernieuwde, post-Corona mindset de fashion-industrie vooruit te duwen.

PHYGITAL REALITY
Digitale ervaringen worden steeds completer. Daarnaast vloeien digitaal en fysiek steeds meer in elkaar over. Audiovisuele technieken, Virtual Reality en zelfs Augmented Reality blijken uitgelezen tools te zijn om toch samen te kunnen zijn óf om te kunnen shoppen. Zo brengt het merk FULU een klein apparaat op de markt dat ook het zintuig ‘touch’ op afstand weet te prikkelen. Door het op het vingertopje te zetten, zorgt het ervoor dat menbijvoorbeeld stoffen en andere materialen op afstand kanervaren. 

FULU is slechts een van de vele pioniers die speelt met wat digitaal voor hen en de consument kan betekenen. Hanita, een designer uit Congo, heeft haar volledig digitale collectie tijdens een uitverkochte, online modeshow gepresenteerd. Haar items worden pas analoog geproduceerd nadat deze besteld zijn.



DIGITOUCH
Samen (willen) zijn is een eerste levensbehoefte. Dat dit nu niet mag, zorgt voor nog meer noodzaak aan ‘digital togetherness’. Samen digitaal concerten bezoeken kan tegenwoordig bijvoorbeeld via Fortnite en met vriend(inn)en online de stad in wordt mogelijk met peer platform SQUADDED. Fashion weeks die nu, net als onze eigen Modefabriek, online georganiseerd en bezocht worden, laten deze tendens zien in de modebranche.

De online fashion- en shop-beleving wordt telkens verder digitaal aangekleed en in verschillende virtuele werelden ervaren. Met YOOX MIRROR past een persoonlijke avatar de kleding die op de verlanglijst staat en merken zoals ROHBAU en Carlings verkopen virtuele kledingstukken die men digitaal kan ‘aantrekken’ op een eigen foto. Dit levert ook nog eens een kleinere footprint op.

REUSE, RECYCLE, UPCYPLE
De upcycle-trend krijgt met de dag meer fans en er worden continu nieuwe manieren bedacht om materialen te hergebruiken. Daarnaast heeft het thuiszitten voor een piek gezorgd in de aandacht voor crafting. Op professioneel niveau zien we het ‘knippen-en-plakken-gevoel’ terug als modetrend. Het designer label Nelson/ Johnson bijvoorbeeld, dat in collage-stijl oude jeans-items tot nieuwe, originele en stijlvolle pieces weet te transformeren. Maar ook de ontdekking om van gebruikte materialen nieuw draad te maken om bijzondere knitwear mee te creëren, is een positief en hoopvol voorbeeld. 

Meer weten? Jan Trendman gaat in de webinars over 'The Emperor's New Clothes' op donderdag 18 juni (13:00) en 'The Sensual Home' op donderdag 25 juni (13:00) de diepte in. Aanmelden kan hier.

Modefabriek is More than Mode!
We use cookies and similar technologies to run this website. Click here to see the settings.