Modefabriek meets...Amsterdenim

13 May 2021
Door Modefabriek

In de aanloop naar het live event Modefabriek op 11 en 12 juli 2021, gaat het Modefabriek Team op pad om merken die deze zomer op Modefabriek staan in de spotlights te zetten. Modefabriek Meets... De aftrap is voor Amsterdenim!


Amsterdenim

Het logo van Amsterdenim is een blauwdruk van de stad Amsterdam. “Amsterdam is een krachtig marketingmiddel en Amsterdam is de denim-hoofdstad van de wereld,” zegt Ewout Key Rameijer, directeur. “Het gaat in de naam natuurlijk ook om het imago van de stad. De cultuur, het zelfvertrouwen, of noem het arrogantie en de vrijheid van Amsterdam. Dat groot zijn, dat zelfvertrouwen, dat is Amsterdenim’’. De enthousiaste eigenaar leidt ons rond; de showroom ademt denim, het hele plaatje klopt. Je voelt de liefde voor denim, en die komt ook tot uiting in hoe hij erover praat: “Je zou met een broek net zo om moeten gaan als met een jas, dus vaak dragen en niet te veel wassen. Op die manier blijft je denim alleen maar mooier, slijt je kleding minder snel en het is ook minder vervuilend.”


Amsterdenim en Douwe Bob 

Het rebelse imago kreeg denim door legendes als James Dean en Marlon Brando, die in de jaren 50 het witte T-shirt (oorspronkelijk ondergoed) en de denim broek (eigenlijk workwear) combineerden tot een casual outfit. Dat is voor Ewout de connectie: het gaat om vrijheid en rebellie, en daar is singer-songwriter Douwe Bob, die mede-eigenaar is geworden, de belichaming van. “Het merk en Douwe hebben veel met elkaar gemeen. Douwe is rebels, een enorme denim liefhebber en heeft die warme band met Amsterdam. Hij is de belichaming van alles waar Amsterdenim voor staat; groot zijn en zelfvertrouwen tonen ook al achten anderen jou klein. We hebben in de collectie zelfs shirts met zijn tatoeages.” 


2a08e191-2745-460e-afb6-1f4552715abc.png?uuid=c1071cdd-3e2a-41c4-8745-f18f12b44125


Amsterdenim en Corona

“We hebben een kleine collectie gemaakt dit keer, een paar shirts, een nieuwe jas, maar zelfs dat was eigenlijk al te veel. We hebben veel minder geschreven: van de 100 winkels orderen er nu 30, en die schrijven dan 70% minder dan ze normaal doen.” Door corona is er een noodgedwongen omschakeling geweest naar de webshop. Die draait, maar was eigenlijk nooit core business. De focus ligt nu op het optimaliseren van de online service, want goeie reviews zijn mega belangrijk voor Amsterdenim. Maar het liefst houdt Amsterdenim zich vooral bezig met marketing en creatie, en niet met verkoop naar de consument. “Dat laten we liever over aan de retailers, die een hele experience erbij kunnen verkopen, en er gewoon verstand van hebben. Daar kan onze webshop nooit aan tippen’’ zegt Ewout. 

 

Amsterdenim en Modefabriek

Ewout zijn eerste keer op Modefabriek was in 2000, met voormalige werkgevers. ‘’Het leuke aan Modefabriek is, dat het zo Nederlands is! Meestal is iedereen al naar alle andere internationale beurzen geweest. Bij de andere beurzen lijken sommige mensen of merken groter en belangrijker maar bij Modefabriek is iedereen gewoon weer thuis, dan moet iedereen elkaar gewoon weer gedag zeggen.” In het buitenland ervaart Ewout ook een verschil in benadering: “Op het moment dat ik mijn exposantenbadge op heb ben ik onzichtbaar, haal ik hem eraf is iedereen ineens aardig tegen me. Bij Modefabriek is dat niet zo, hier zegt iedereen elkaar gewoon gedag en zijn we veel directer, daar hou ik van.’’ Amsterdenim heeft veel zin in Modefabriek, ze vonden het jammer dat de vorige editie niet doorging, maar hadden dat wel zien aankomen gezien de omstandigheden. ‘’Wat een beurs interessant maakt is dat je mensen tegenkomt waar je geen afspraak mee had. Het is dan ook niet de bedoeling dat je je hele beurs vol boekt met afspraken, dat kan je net zo goed in je showroom doen. Bij een beurs moet je juist vrij zijn en beschikbaar zijn om mensen te ontmoeten waarvan je niet wist dat je eigenlijk beiden naar elkaar op zoek was’’.


Niet voor niets is de pay-off op hun website bij contact: Meet the people behind the brand at our headquarters at the Spijkerkade 11 in Amsterdam Noord, trade shows and events. 


Wij zeggen: meet Amsterdenim live at Modefabriek! Of bekijk alvast de online showroom van Amsterdenim op onze B2B-marketplace.

Categorie Fashion Partners
Tags Events

Deel artikel