EK Retail Forecast 2024: Consument gaat er na twee jaar koopkrachtdaling weer op vooruit

20 dec 2023
Door Modefabriek

Met nog een paar weken te gaan dit jaar draait de zelfstandige moderetail gemiddeld 4 procent meer omzet dan vorig jaar. Voor een groot deel veroorzaakt door prijsstijgingen. Daarom is het volgens EK Retail belangrijk om bij de budgettering van de inkoop voor volgende winter niet alleen uit te gaan van de beoogde omzet, maar ook rekening te houden met het aantal stuks waar deze omzet mee behaald moet worden.

 

Volgens de cijfers van EK Retail komt de doorverkoop voor vrouwenmode dit verkoopseizoen tot 10 december uit op 61% (in 2022 was dit 60%). Ter vergelijking: voor mannenmode staat de doorverkoop per die datum op 50% (in 2022 was dit 48%). In vrouwenmode werd dit verkoopseizoen tot en met november een omzetplus van 6% gerealiseerd en er werden 1% meer stuks verkocht. Gelukkig blijft de marge in vrouwenmode redelijk op het niveau van vorig jaar; hij ligt zelfs een fractie hoger. Gekeken naar het hele jaar 2023 realiseerden vrouwen- en mannenmode gemiddeld 4 tot 5% meer omzet bij 2 tot 3% minder verkochte stuks. De omzetstijging is dus grotendeels toe te schrijven aan hogere prijzen.

 

Nederlander geeft meer uit

De modebranche boekt mooie cijfers wanneer wordt gekeken naar de economische ontwikkelingen in Nederland. Onze economie stagneerde in het derde kwartaal van 2023. Gelukkig kocht de consument in het derde kwartaal evenveel goederen en diensten als in het tweede kwartaal. In euro's gemeten gaven ze meer uit, vooral door gemiddeld hogere prijzen. ING verwacht dat de Nederlandse economie met 0,7% groeit in 2024. Deze bescheiden groei volgt op stagnatie van de economie in 2023 (0,2%). Mogelijk al vanaf het vierde kwartaal van 2023 zal de economie de milde recessie achter zich kunnen laten. Aan het eind van 2023 is de koopkrachtontwikkeling flink positiever dan in de eerste helft van het jaar, door een daling van de inflatie in combinatie met loonstijgingen.

 

Margebehoud

Het is voor retailers belangrijk om rekening te houden met de gestegen prijzen bij de beoordeling van het huidige verkoopseizoen en bij de komende inkoopbudgetteringen. Want: ‘Als we blijven doen wat we altijd deden, krijgen we minder dan we altijd kregen’, benadrukt EK Retail. Waar budgetten normaal werden opgesteld op omzetdoelstelling, wordt ook het aantal stuks een belangrijk uitgangspunt. Hetzelfde geldt voor het behouden of verhogen van de marge, wat hard nodig is om de stijgende kosten te kunnen blijven dragen. Want teveel inkopen betekent vaak ook meer afprijzen, met een lagere eindmarge tot gevolg. Daarnaast moet je je als retailer afvragen of de verhouding margedragers en imagobrengers binnen je winkel voldoende rendement blijft geven.

 

Forecast 2024

Verder vooruitkijkend naar 2024 zal de consument naar verwachting van ING wat verder uit zijn schulp kruipen. Een doorsnee huishouden gaat er na twee jaar van koopkrachtdaling weer op vooruit. De lonen stijgen in 2024 harder dan de prijzen. Zo zullen veruit de meeste huishoudens, mede vanwege een miljardenpakket aan koopkrachtsteun, hun koopkracht zien toenemen. Daarnaast vertoont de Nederlandse huizenmarkt tekenen van herstel, eveneens een gunstig teken voor de consumptie. En dat is in elk goed nieuws voor de economie.


Geschreven door Rosita van der Kwaak in samenwerking met EK Retail

Deel artikel