Online media als verkoopkanaal: alles wat je wilt weten

24 feb 2021
Door Modefabriek

De huidige lockdown heeft de waarde van een webshop en online aanwezigheid meer dan duidelijk gemaakt. Maar niet alleen tijdens een lockdown shoppen mensen online; uit onderzoek van ShopLocal bleek dat al in 2006 85% van de shoppers eerst online research doet voor een offline aankoop. En sindsdien zijn deze cijfers en de online verkopen alleen maar gestegen. Inmiddels is content belangrijker dan ooit en fungeren online media als belangrijk verkooppunt.

 

Fusie van sociale media en e-commerce

Ondanks dat Bottega Veneta recentelijk al zijn sociale media accounts verwijderde, zijn de meeste modemerken juist zeer afhankelijk van deze kanalen. Inmiddels speelt ook Netflix een steeds grotere rol in het veld. Toen het eerste teaser beeld voor de Gossip Girl-reboot viral ging, gingen de afgebeelde schoenen gedragen door actrice Jordan Alexander dat ook. 


Verkoop via brand ambassadors gebeurt al jaren op grote schaal. Een platform als Instagram kan niet meer zonder. Inmiddels bezit het medium een directe shopfunctie en heeft de update-knop zelfs plaats moeten maken voor een shop-variant. Ook Instagrams nieuwste functie ‘Gidsen’ heeft een focus op shoppen. De gidsen tonen producten binnen een bepaalde categorie of thema, vaak inclusief directe link naar de betreffende webshop. Inmiddels is er zelfs een platform ontwikkeld dat hier volledig op gebaseerd is: The Lobby. Het is “the closest IRL shopping experience you can get without leaving your house”. Het platform toont mode-items gedragen door influencers, die af en toe zelfs een eerlijke review geven over bijvoorbeeld de snit of maatvoering van een merk. 

 

Live shoppen

Retail consultant Doug Stephens vertelt in een interview met Business of Fashion dat de grenzen tussen media en winkelervaring op korte termijn – hij denkt aan een jaar of vijf – nog verder zullen vervagen. Voorbeelden hiervan zijn Morphe en Glossier. Beide concepten hebben een gedeelte van hun winkelruimte speciaal ingericht voor content creatie. Ook in China wordt live winkelen door influencers tot content verheven; als ze gaan winkelen doen ze live verslag van de betreffende shopping spree.


0ed5119b-3635-4a21-8599-69b1faff296a.png?uuid=1d3a306d-f0fc-46d8-b3a7-6f0106f3dae2


Affiliate

In Nederland zijn we nog niet zo ver dat influencers live winkelen; affiliate marketing is daarentegen des te groter. Affiliate marketing kan worden vergeleken met endorsement. Een magazine als Vogue of Elle maakt online een selectie van – bijvoorbeeld – de nieuwste enkellaarzen en gebruikt hiervoor uitsluitend producten van affiliate partners. De lezer ziet een gecureerde selectie aan items, die zijn ‘goedgekeurd’ door de smaakmakers van de industrie, en doet naar aanleiding daarvan zijn of haar aankoop. In 2016 bedroeg de omzet van de Nederlandse affiliatemarkt maar liefst 150 miljoen euro (Stellia). Dat deze markt zo snel gestegen is, toont de grote potentie van contentmarketing. Alleen (online) adverteren is niet meer voldoende. Producten, diensten en merken hebben baat bij rijke content om door te dringen tot (potentiële) fans. Een combinatie van de juiste samenwerkingen, sterke eigen content inclusief fanbase én affiliate marketing vormen hierin de sleutels tot succes; nu alle winkels zijn gesloten, maar ongetwijfeld ook daarna. 


Geschreven door Emma Vloeimans.

Deel artikel