Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Wat komt eraan, wat blijft, en wat moet je écht gezien hebben? Lisa Goudsmit, modejournalist en sinds drie jaar Head of Digital bij VOGUE Nederland, zet speciaal voor Modefabriek vijf trends op een rij die je de aankomende tijd niet mag missen. Van boterzachte tinten tot bold accessoires: dit zijn de highlights die je in je achterhoofd wilt houden terwijl je door de komende editie van de beurs struint.
1. Botergeel
Vorig jaar zagen we bij meerdere Fashion Weeks deze zachte, maar toch opvallende tint al voorbijkomen. Dat begon tijdens Copenhagen Fashion Week 2024, en leek toen nog iets typisch voor de coole nichemerken als Remain en Aeron uit deze kleurrijke stad. Maar, botergeel kwam vervolgens ook voorbij bij de ‘grote 4’ modeweken in New York, Londen, Milaan en Parijs. Toen Jacquemus, de Franse modelieveling, botergeel meerdere malen in shows gebruikte, was de bevestiging van deze trendkleur daar. Inmiddels is deze paasbeste tint definitief doorgezet als trend, ook naar het straatbeeld. Hier lees je er meer over.
2. Boho-chique
Hoewel ‘boho’ een ingewikkelde term blijft (hij verwijst naar de Roma-gemeenschap maar is gecultiveerd door kunstenaars in Frankrijk en daarna een ‘platte’ trend geworden), kunnen we niet om deze trend heen. Eigenlijk is het een heropleving van een trend, die – zoals dat gaat met trendcycli – elke 20 jaar weer terugkomt. De huidige populariteit van boho hebben we toch vooral te danken aan het merk Chloé en de daar relatief nieuwe designer Chemena Kamali. Haar versie van boho: (semi-)transparante materialen, ruches, coole grote jassen, leer en suède, kant, broderie, jeans en lekker opvallende accessoires. Inmiddels varen tal van merken mee op deze trend, en wat vooral opvalt is dat hij in deze ronde behalve romantisch ook wel stoer, sexy en uitgesproken is. Lees hier meer over de betekenis achter boho.
3. Grote riemen en sieraden
Over accessoires gesproken: riemen zijn terug. En dan wel grote, statement-belts. Bij Chloé zagen we dit ook al wel met de goudkleurige riemen (met merknaam), maar bij heel veel andere merken zien we ook brede, leren heupriemen voorbijkomen. Wie ze nog heeft liggen van zo’n 15-20 jaar geleden, heeft geluk. Anders zijn er weer volop nieuwe exemplaren te koop.
Naast de brede riem zien we ook dat belt bags blijven, dus riemen met tasjes eraan of tassen die je als riem draagt. Geen fanny pack, maar echt mooie, (nep)leren exemplaren. Bekijk hier voorbeelden. Deze trend is ook in lijn met de liefde voor ‘utility’ die doorzet, dus praktische mode: denk aan cargobroeken en -rokken, visserachtige hesjes met zakken en andere tassen met vakjes erop. Behalve de grote riemen mogen ook de sieraden weer groot zijn trouwens. Denk aan maxi-oorbellen, opvallende kettingen en hoofdversieringen.
4. Vervreemdende vormentaal
De maximalistische trend zet nog even door, ook in het silhouet van looks. Nou zijn trends op catwalks altijd wat meer uitgesproken; maar deze kan ook prima subtieler gedragen worden in het reguliere straatbeeld. De trend van vervormende silhouetten zien we bijvoorbeeld al een paar seizoenen bij misschien wel Nederlands succesvolste designer van het moment, Duran Lantink. Hij liet modellen de catwalk oplopen met extreem vergrote heupen en schouderpartijen, en met een jeans die voor het lichaam gedragen werd. Ook bij onder andere Issey Miyake en Saint Laurent zagen we dit soort vervreemdende, lichaamsontkennende voormen. Voorspelling: we gaan deze trend waarschijnlijk vertaald zien worden door toegankelijkere merken met bijvoorbeeld absurdistische heuppartijen op jurken en jeans. Hier lees je meer over de trend.
5. Polkadots
Tot slot een print die onontkenbaar terug is: polkadots. Eerst voorzichtig gespot bij een paar shows, zoals ook weer bij Jacquemus, maar de trend bleek vooral in Parijs wijdverspreider. Zelf rock ‘n roll-queen of cool Isabel Marant ging voor de bijl, met polkadots op onder andere schoenen. En wat te denken van de theatrale maestro Alessandro Michele voor Valentino. Ook Scandi-merken als Baum und Pferdgarten, Ganni en OpéraSPORT omarmen de stip. Mooi aan deze heropleving: de klassieke stip is van zijn ietwat tuttige imago af en is nu vooral chique en gezellig zomers. Lees hier meer over de polkadots trend.
Deel artikel