Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
In Meet the Buyers at Modefabriek spreken we retailers en inkopers over hun persoonlijke favorieten, waardoor ze geïnspireerd raken en waar ze komende beursronde naar op zoek gaan. Deze keer: Wendy Klaver, eigenaar van .wen conceptstore Amsterdam.
Waar doe jij de meeste inspiratie op?
“Ik ben nu acht jaar bezig en in het begin ging ik veel naar beurzen om inspiratie op te doen. Natuurlijk Modefabriek, maar ook naar de beurzen in Parijs en Kopenhagen. Door Covid leerde ik inspiratie op te doen zonder te reizen. Door online is de wereld heel dichtbij. Ik kijk veel op platforms als Ankorstore en Faire, online marktplaatsen voor retailers. Hier vind je mooie kleine merken met een verhaal. Verzorgingsmerk Hopery heb ik hier bijvoorbeeld vandaan.”
Favoriete merk?
“Ik ben fan van Gestuz. Voor de winkel koop ik dat vrij summier in, omdat de collectie heel specifiek is. Zelf vind ik dat juist leuk. Het Franse merk See You Soon vind ik heel leuk om in te kopen. De collectie is heel gevarieerd met gekke prints. Een mooie tegenhanger van het Scandinavische stijltje. Zelf draag ik veel Gestuz, Norr, 10 Days en Second Female. Qua verzorging en cosmetica zijn Kiehl’s, Mac en Molecule favorieten.”
Wat staat er op je inkooplijst voor zomer 2025?
“Ik laat me meestal leiden door wat ik afgelopen seizoen gemist heb. Vorig jaar zomer waren dat shorts, dus daar ga ik meer op focussen. En ik zou het leuk vinden om een goed en betaalbaar tassen- of accessoiresmerk te vinden. Soms komt er vraag van een klant naar een bepaald product en ga ik daarnaar op zoek. En verder ligt het aan wat ik tegenkom bij de merken. Ik wil mijn klanten triggeren en het gevoel geven dat ze bij .wen elke keer wat nieuws zien.”
Waarom zijn beurzen als Modefabriek relevant voor jou?
“Vooral in het begin heb ik veel merken ontdekt via Modefabriek. Ook deed ik op de beurs vooronderzoek en plande ik daarna de inkoopafspraken in. Inmiddels heb ik sommige merken voor de beurs al ingekocht en gaat het meer om netwerken. Soms spot ik op de beurs nieuwe merken of maak ik kennis met een nieuwe agent of distributeur. Het liefst ga ik blanco naar de beurs. Ik vind het lekker om anoniem rond te lopen. Gewoon alleen rondkijken en verder niks.”
Beste vakantieland?
“Als ik op vakantie ga wil ik helemaal weg zijn van alles en ben ik niet bezig met mijn werk of mode. Mijn moeder woont in Portugal en daar gaan we vaak heen met het gezin. Vanuit daar maken we dan tripjes naar steden.”
Wat is je interieurstijl?
“Ik hou erg van Nederlands design en een rustige basis. Ik vind interieurmerk Fést heel mooi. Thuis hebben we een betonnen vloer en een naturel leren bank met het keramiek van HK Living in de kast. De winkel is juist heel kleurrijk in allerlei verschillende stijlen.”
Waar kijk je het meest naar uit op Modefabriek?
“Natuurlijk naar de collecties. En om collega-retailers te ontmoeten. We zitten vaak allemaal op ons eigen eilandje, maar op de beurs hebben we tijd om met elkaar te kletsen. Soms kom je bekenden tegen die je lang niet hebt gezien.”
Geschreven door Rosita van der Kwaak
Deel artikel