Meet the Experts: Nienke Hoeksema over efficiënt inkopen

02 dec 2022
Door Modefabriek

22 en 23 januari 2023 kun je up-to-date kennis en inspiratie opdoen tijdens de TALKS en MASTERCLASSES op Modefabriek. Hier laten experts je zien wat er speelt en hoe je daar professioneel op in kunt spelen. In ‘Meet the Experts geven we iedere week een sneak peek. Deze week: Nienke Hoeksema, inkoopspecialist voor diverse grote fashion-, sport- en lifestyle winkels als bol.com, SuperBra en Macro. “Slim inkopen belangrijker dan ooit.” 

 

“Inflatie stijgt, koopkracht neemt af. Het is daarom belangrijker dan ooit om slim in te kopen”, zegt Nienke, die dankzij haar jarenlange ervaring in het vak exact weet wat de uitdagingen zijn – en waar je als ondernemer de meeste winst behaalt. “Zorg voor een gedegen inkoopplan. Stel vooraf je inkoopbudget vast en bepaal wat je in moet kopen om jouw gewenste omzet te behalen.” 

 

Denk bijvoorbeeld aan hoeveel je wilt uitgeven per merk, maar ook per soort product. “Hoeveel broeken, shirts of bloesjes heb je nodig? In welke maat en welke kleur? Dit verandert per seizoen. Tijdens de lockdown zaten we voornamelijk thuis en werden veel items van joggingstof verkocht. Van broeken tot hele pakken. Terwijl deze dit najaar juist blijven hangen, nu we meer naar buiten gaan.” 

 

Koop de juiste maten in 

Een aspect dat volgens Nienke vaak vergeten wordt, is het rekening houden met gangbare maten. “De ene maat verkoop je vaker dan de andere, maar ook hierin vindt een verschuiving plaats. Eerst werden vooral S en M veel verkocht. Op dit moment zijn met name L en XL populair. Koop je de verkeerde maten in, dan vergroot je de kans dat je met voorraad blijft zitten. Zelfs na de sale.”  

 

Nienke merkt op dat de retailmarkt door de jaren heen flink is veranderd. “Twaalf jaar geleden, toen ik net begon als retailinkoper, kon een leverancier nog vragen om een hogere marge. Dat gaat nu niet meer; het is niet meer ‘jij’ en ‘zij’. De verhouding tussen leverancier en inkoper is meer een samenwerking geworden. Dit betekent dat je samen moet gaan kijken naar een win-win situatie voor beiden.” 

 

Betrouwbare inkomstenstroom 

De laatste tip? Vergeet nooit de kracht van een goede NOOS (Never Out of Stock)-collectie. “Dit zorgt voor een fijne en betrouwbare onderstroom aan inkomsten voor je winkel. NOOS-producten zijn immers niet gevoelig voor uitverkopen en je bestelt ze pas bij als je ze daadwerkelijk hebt verkocht. Hierdoor ligt het risico bij de leverancier en niet bij jou als winkelier.” 

 

Wil je meer weten over hoe jij als ondernemer de win-win situatie opzoekt met een leverancier? Of wil je leren hoe je een sterk inkoopplan opstelt? Kom dan naar Nienkes Masterclass op Modefabriek 22 & 23 januari 2023. 


Geschreven door Paula Vaarkamp

Deel artikel