Paradigmashift in de modeketen

02 aug 2020
Door Modefabriek

Hoe bereid je je als modemerk en moderetailer voor op het komende inkoopseizoen? Een focus op alleen de eigen business is een lose-lose situatie. Alleen met een paradigmashift in de hele keten kunnen we de multi-brand retail behouden.

 

De huidige pandemie heeft voor modespecialisten vooral een ding aan het licht gebracht: de inflexibiliteit van onze modeketen. De branche probeert een verdienmodel in stand te houden dat gebaseerd is op producten die een levensduur hebben van maximaal 6 maanden - wanneer je nog in 2 seizoenen gelooft, dus eigenlijk van maximaal 8 weken. Bovendien gaat hier een voorbereidingstijd van 18 maanden aan vooraf. Deze voorbereiding is gebaseerd op omzetprognoses.

 

En precies deze denkwijze is door de pandemie in een keer onderuitgehaald en is nu een achterhaald concept. Want; hoe ziet de anderhalve-metereconomie er over 6 tot 18 maanden uit? Hoe plan je daarop en (hoe) kun je zover vooruitkijken? Hoe deal je, als de omzet zich niet gedraagt zoals de prognose voorspelde, met tekorten of overschotten?

 

"We moeten anders leren kijken, denken en doen. Hoe brengen we onszelf én ieder ander in de keten verder?"

 

Anders denken

Modemerken en moderetailers proberen zich nu voor te bereiden op het komende inkoopseizoen. Er worden webinars en online trainingen georganiseerd, sommige specifiek voor merken, andere speciaal voor de retailer. Volgens de huidige principes ligt de focus op het behoud en zelfs de groei van de eigen business. Maar deze denkwijze blijft ‘partijen’ tegenover elkaar zetten; ieder aan ‘hun eigen kant’ van de tafel. En dat terwijl we samen binnen dezelfde keten maar een en dezelfde klant hebben: de consument.

 

Multi-brand retailing beslaat in Nederland 15% van de totale markt en heeft een volume van 7% binnen de gehele branche (bron: Modint). Als we er met elkaar voor willen zorgen dat we dit – op z’n minst – willen behouden in het belang van merken, retailers, winkelgebieden en zelfs de maatschappij, dan moeten we anders leren kijken, denken en doen. De kernvraag wordt: hoe ben je relevant met en voor elkaar? Hoe brengen we onszelf én ieder ander in de keten verder?

 

a875fdf6-cc01-4868-8b3a-55e88235ebed.png?uuid=045d1a97-b89a-45dc-86c9-07cd715889be


Gedeelde uitdaging

De keten als geheel zou moeten toewerken naar strategische partnerships met nieuwe zienswijzen, waarbij zowel modemerk als moderetailer bereid is het volledige, bestaande model op de schop te nemen. Een mogelijke manier om beter samen te werken, is volgens de stappen van het DART-model: Dialogue, Access to all information, Risk-sharing en Transparancy. Hiermee wordt de samenwerking tussen de verschillende spelers versterkt, wat er op haar beurt voor zorgt dat het voor beide partijen mogelijk wordt om de grootste knelpunten aan te pakken.

 

Korte(re) termijnplanningen met minder lange voorbereiding, werken met real data, logistiek plannen volgens principes als ‘Just in time’ en ‘Flow fashion’: het is allemaal mogelijk. De technologie hiervoor is er al en verschillende merken en retailers zijn hier al behoorlijk ver mee. Toch bestaan er rondom deze thema’s ook vragen en obstakels. Er is veel te leren en er liggen behoorlijk wat uitdagingen. Uitdagingen die we alleen samen kunnen aangaan en overwinnen.

Deel artikel