Van Modefabriek naar Fashionweek: Hoe William Ampofo zijn merk Cruèl op de kaart zette

06 okt 2020
Door Modefabriek

William Ampofo (21) leeft momenteel zijn droom. Zaterdag 19 september toonde de jonge Nederlandse ontwerper met zijn opkomende label CRUÈL voor het eerst tijdens Amsterdam Fashion Week. Wat ging er aan dit moment vooraf en welke gebeurtenissen waren cruciaal in zijn carrière tot nu toe? Modefabriek sprak de ontwerper na afloop van zijn AFW-debuut. 


In het voormalige V&D-pand aan het Rokin in Amsterdam verzamelde zich de voltallige modepers voor de show van CRUÈL. De verlaten, lege ruimte was gevuld met een leger modellen verspreid over de betonnen etage, gehuld in zwart-wit kleding. Onder begeleiding van krachtige muziek werd een minimalistische choreografie uitgevoerd, waarbij het publiek minutenlang niet anders kon dan in volledige focus de show aanschouwen. 


35d5e655-94e0-430f-ac57-134ef62a60f3.png?uuid=8223e771-1ca1-449a-a4a8-d259ee7697e6


Wervelwind van succes

Vóór dit moment werkelijkheid werd, legde Ampofo een persoonlijke reis af om te komen waar hij nu is. Zijn hele leven al geïnteresseerd in mode, besloot hij een rechtenstudie te gaan volgen met het oog op een zekere toekomst, van huis uit gestimuleerd. Als beginnend student kwam hij er al snel achter dat hij zijn eigen intuïtie moest volgen, waarna hij bij Jean School in Amsterdam terecht kwam. “Daar ontwierp ik mijn eigen soort broeken die afweken van het standaardpatroon. De ontwerpen vielen op bij mijn medestudenten en docenten, maar zij vonden ze te expressief en durfden deze kledingstukken niet zelf te dragen. Dat vond ik zonde want ik vind dat men zich moet kunnen uiten op zijn of haar eigen manier. Deze boodschap wilde ik verspreiden door middel van kleding, zoals dat ook bij mij van toepassing is. Mijn missie en visie ontwikkelde zich steeds verder en leidde langzamerhand tot de ontwikkeling van een eigen collectie, waarna CRUÈL ontstond.”


Na een nominatie voor de FunX Media Business Award werd een eerste show al snel werkelijkheid. Volledig zelf gefinancierd en getoond in club De Bajes aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Er kwamen een tweede en derde show in respectievelijk Club Air en Skatepark Noord en bijzondere samenwerkingen met het Rijksmuseum en exclusieve modewinkels als FOUR Amsterdam volgden. “Het is bizar hoe snel dit allemaal is gegaan. Ik ben heel dankbaar voor alle fans van het label en heel blij dat ik mijn intuïtie heb gevolgd. 


“Met mijn shows wil ik een unieke belevenis creëren die – in tegenstelling tot de kleding - niet te koop is.” 


De ‘industrie’ kant van de modewereld

De andere kant van de mode-industrie leerde Ampofo kennen tijdens zijn ervaringen bij Modefabriek. Daar toonde hij in 2018 en 2019 in de HTNK-stand en op de Denim Market zijn nieuwe collecties, waardoor hij in aanraking kwam met het ‘industrie’-gedeelte van de modewereld: “Op dit evenement heb ik mijn netwerk enorm kunnen uitbreiden. Ik kwam in contact met fabrikanten, potentiële inkopers en adviseurs. Ik ben daardoor dichter naar de industrie gegroeid en dat had ik als klein label ook echt nodig. Door deze ervaring zijn we ons als bedrijf ook voor het eerst gaan focussen op duurzaamheid en op welke manier je dat het beste integreert in je bedrijf. Zo werken we sindsdien met het made-to-order concept, zodat we nooit te maken hebben met overproductie en onnodige verspilling. Het was lastig een producent te vinden die hiermee akkoord ging, maar uiteindelijk is dat gelukt en daar zijn we ontzettend trots op.”


85d7975f-a36c-4131-94c5-c267820b8fde.png?uuid=6dfb0238-e851-4ceb-abe2-b1e592981c1c


In lijn met de huidige tijdsgeest 

Ondanks dat CRUÈL een klein label is, was Ampofo in staat de uitdagingen als gevolg van de Coronacrisis om te zetten in positieve ontwikkelingen. “We boden onze kleding aan tegen een lagere prijs, om zo mensen tegemoet te komen in deze moeilijke tijd en hen het gevoel te geven dat ze nog steeds mooie kleding kunnen dragen voor een goede prijs. Ik wilde dat ze een onderdeel konden blijven zijn van onze beweging in een lastigere periode.” Zo bleef het label bestaan in een uitdagende periode, waarin de ontwerper niet stopte met het uitdragen van zijn visie. 


Zo creëerde Ampofo een ontwerp dat zijn visie uitdroeg en tegelijk volledig in overeenstemming bleek te zijn met de huidige tijdsgeest. “Ik wilde een shirt maken met de tekst ‘Stop telling black children with great intellect that they acting white’. Die zin kreeg ik vaak te horen toen ik jonger was, in de vorm van ‘Je moet je niet zo gedragen, want je bent donker’. We hadden dit T-shirt toevallig net voor Black Lives Matter opkwam gemaakt. Hoewel het een krachtig statement is, was dat niet de intentie. Het was puur een visualisatie van mijn gevoel – en klaarblijkelijk dat van heel veel andere mensen met mij.”


12926028-db22-4bc1-a9d5-738b8eebeeec.png?uuid=f35baf15-bda2-4bb5-b6e2-a80cda7eee61


Een handvat voor verandering

De boodschap van verandering was tevens te zien in CRUÈL’s Amsterdam Fashion Week-debuut. “Het was heel bijzonder om daar te staan, omdat ik van ver kom. Ik wilde eenzelfde unieke belevenis creëren die – in tegenstelling tot de kleding – niet te koop is. ‘CRUÈL’ betekent wreed, wreed als in jezelf te durven uiten, pak je kansen en laat je niet limiteren door de meningen van anderen. Het gaat mij uiteindelijk niet om het geld of de publiciteit maar om iemand zich krachtig te laten voelen in onze ontwerpen. Onze kleding moet mensen een handvat bieden in hun reis naar het waarmaken van hun persoonlijke doelen.” 


Geschreven door Lara Oliveri

Deel artikel