Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Nog uitgelaten van de bruisende energie kijken we terug op deel twee van de grote Modefabriek RE-SET. De zomereditie van Modefabriek op 6 & 7 juli jl. was een ware beleving mede door de prachtige industriële locatie, TAETS Art & Event Park op het Hembrugterrein in Zaandam, waar Modefabriek meerdere gebouwen en een enorm buitenterrein besloeg. Maar zeker ook door de alom positieve mindset, de bijzondere bijdragen van deelnemers en de kwaliteit van het TALKS-programma.
“Dit is de weg waar Modefabriek op verder kan,” klonk het veelvuldig. “Deze vibe, deze mogelijkheden. Als we het samen doen, dan hebben we echt een topbeurs voor de hele Noord-Europese regio.”
Grip op de tijd
De veren in ons mooie vakgebied zijn in achterliggende jaren flink geschud. En die opschudding is nu de permanente situatie. Iedereen snakt naar rust, duidelijkheid, geborgenheid, maar we hebben de vernieuwing, de verwondering en de fun factor ook echt nodig. Caroline Krouwels, directeur van Modefabriek, vatte het bij de opening van de talks Lidewij Edelkoort treffend samen. “We leven in een tijd van grote veranderingen, daarom wil Modefabriek extra aandacht besteden aan het duiden van die veranderingen. Het was nog nooit zo belangrijk om grip te krijgen op de tijd, om te begrijpen waar trends vandaan komen en waar ze toe leiden.” De trend talks voor SS26 riepen op tot actie én intuïtie: “Zet de boel maar eens lekker op zijn kop. Make it happy, make it sweet. Volg je instinct en weg met het cynisme!”
Extra uitpakken en zichtbaar zijn
Pand 41, een grote galerieruimte aan het water bleek de ideale locatie voor Mark en Felice de Lorme van Penn&Ink N.Y. Zij vierden daar het 15-jarig bestaan van hun 'liefdesbaby'. Geen campagnebeelden aan de muren dit keer, maar persoonlijke fotografie van hun 'modefamilie'. Mark: "Normaal ben ik niet zo zichtbaar, maar dit moment voelt heel bijzonder. Zondagavond werden 150 borden paella geserveerd, het was een groot feest. Dit is hoe ik het voortaan wil,” zegt hij over deze RE-SET editie van Modefabriek. “Als we maar gaan samenwerken, dan kunnen we er echt een groot succes van maken. We steken onze nek uit, dat doen we ook om de nieuwe generatie mode-ondernemers te inspireren.”
Summum besloot ook om eens lekker uit te pakken met een eigen eetcafé. Een centraal gelegen gebouwtje bleek precies de juiste faciliteiten hiervoor te bieden. “Style over matter,” noemt Maurits van Lier dat, want de collectie – er was een sterke edit aanwezig - was toch even ondergeschikt. “Toen we vorige zomer een keer niet aanwezig waren op Modefabriek, werden we meteen teruggefloten door klanten. Nu zijn we des te blijer hier te zijn. Een goede beurs lukt alleen als je het samen doet. In je eentje kun je nooit succesvol zijn.”
Ook Jansen Amsterdam koos bewust voor een extra feestelijk gebaar met een droom van een Marie Antoinette-waardige feesttafel. ‘Instagram-waardig’ moest het zijn, en vooral heel verwelkomend, het merk heeft immers als kernwaarde om iedereen blij te maken. Dit is wat we zijn, mensen willen gevoed worden door inspiratie.” Hij is volmondig pro-Modefabriek. “Wij denken in collegialiteit en het vertegenwoordigen van je branche. Samen vooruit, samen sterk, samen geld verdienen.” Net als velen ziet ook hij vooral kansen. “Duitsland is geklapt, dus we zien hier nu veel meer Duitse en zelfs Zwitserse klanten”.
Trouw aan jezelf, en aan elkaar
Een andere ‘trend’ die overal vanaf straalde was het - soms herwonnen - zelfvertrouwen van merken, trots op en trouw aan zichzelf, en aan de zakelijke partners en relaties, dat is het magische geheim. Suzanne Schaffer-van Riensven van Aimée the Label straalt in haar stand in The Studio. “Ik ben wel 5 centimeter gegroeid. Wat een heerlijke beurs! Echt een toplocatie. We hebben nog nooit zoveel koffie geschonken, veel nieuwe aanvragen, veel buitenlandse bezoekers, en heel leuk contact met de buren.” Ze loopt over van positiviteit. “We houden vast aan ons eigen DNA. We zijn zowel commercieel als echt fashion, dat horen we veel.”
Bij Knit-ted, een stukje verderop, is de vibe ook positief. “We zijn al meer dan 10 jaar trouwe deelnemer aan Modefabriek. Het is voor ons een lekkere kick-off van het seizoen, het eerste contact met klanten, en ook iedere keer weer met nieuwe klanten,” vertelt Victor van der Linden. “Ook onze Duitse agenten hebben het druk gehad, met name op zondag was er veel extra bezoek uit Duitsland. Het gevoel van deze zomereditie is heel inspirerend.”
In het MUZA - twee coole industriële verdiepingen vol fraaie boetieklabels – zijn Esther de Haas en Pauline Vellema van Gustav trots op wat ze al 16 jaar met veel liefde doen: mooie dingen maken om vrouwen te laten stralen. "We zijn er echt voor de stenen winkel waar alles draait om aandacht voor de klant”.
Een nieuwe locatie komt nooit zonder leercurve, maar de energie, inspiratie en sfeer winnen het van de verbeterpuntjes. Zo ook aan de overkant bij het Italiaanse label Même Road. “Klanten zijn weer echt op zoek naar vernieuwing, dat was een paar seizoenen geleden echt een stuk minder,” aldus de agent Vivienne Hayer “Ik ben heel blij.”
Vernieuwing. Ja! En blijven doen waar we goed in zijn. Samen! Dat is de optelsom.
Op naar de volgende Modefabriek.
Deel artikel