Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Voor de vierde keer host Charlotte Brattinga de TALKS op Modefabriek. We spreken haar digitaal vanuit Parijs, waar ze inmiddels zeven maanden woont, midden in het kloppend hart van de mode.
Je woont nu een tijdje in Parijs. Wat doet die stad met je blik op mode?
“Parijs daagt me creatief enorm uit. Je zit hier zo dicht op de bron. Laatst stond ik in het huis van Alaïa tijdens een samenwerking met Mugler, verhalen over Naomi Campbell die hier als zestienjarige woonde, dat leeft hier nog steeds. Ook eerdere Demna collecties van Balenciaga of de tribute aan Virgil Abloh zijn hier letterlijk om de hoek. Die constante stroom van inspiratie neem ik mee in de voorbereiding van de TALKS.”

Je bezocht ook Fashion Weeks in Parijs en Londen. Wat viel je op?
“Londen heeft me echt verrast. De energie van jonge ontwerpers, de kwaliteit van studentenshows, dat doet me denken aan die rauwe creativiteit ontwerpers zoals Alexander McQueen. Parijs draait weer om de bijzondere heritage van de modehuizen. Twee totaal verschillende werelden, allebei bepalend voor wat er komen gaat.”

Waar haal je inspiratie voor het programma vandaan?
“Uit mijn netwerk. Ik werk graag met mensen die me inspireren: Emma Vloeimans, nu editor-in-chief van ELLE, of Stephany Goncalves van haar geweldige platform FÉ en Substack. Hun blik op trends en de industrie voedt ook mijn eigen werk. En natuurlijk volg ik presentaties van mensen zoals Jan Agelink en Lidewij Edelkoort al jaren. Hun expertise is ongeëvenaard.”
Wat maakt een goede talk?
“Als mensen pen en papier erbij halen, dat vind ik heerlijk om te zien. Twee edities geleden stelde iemand tijdens de talk van Emma Vloeimans hele specifieke vragen over haar inkoop; dan weet je dat de inhoud echt landt. Daarom kom je naar Modefabriek!”
Welke thema’s moesten absoluut op het podium voor jou?
“Trends, maar vooral: experts die in hun kracht staan. Emma Vloeimans' visie als journalist is totaal anders dan die van Stephany Goncalves', maar beiden bieden scherpe inzichten in de industrie. Dat contrast maakt het programma sterk.”

Wat valt jou het meest op in de modewereld van nu?
“Authenticiteit. Mensen willen verhalen uit ervaring, geen ruis. In een wereld met veel AI-invloeden is juist die echte expertise belangrijker dan ooit.”
Modereren lijkt jou moeiteloos af te gaan. Wat zien we niet?
“De voorbereiding, daar gaat best veel werk in zitten. Ook met vaste sprekers als Jan Agelink en Lidewij Edelkoort stem ik goed af. Bovendien ben ik continu in contact met de techniek achter in de zaal, microfoons, cues, alles moet kloppen. Als ik een seintje geef, is het meestal voor hen.”
Intuïtie vs. Analyse. Hoe balanceer je die twee in je werk?
“Ik begon jaren geleden als buyer bij Hunkemöller, dus analytisch werken zit in mijn systeem, ik denk dat ik 75% commercieel ben en 25% creatief. Maar je kunt niet zonder intuïtie in mode. Trends begrijpen, of het nu voor buying of modereren is, vraagt beide.”
Waar kunnen bezoekers naar uitkijken?
“Het niveau ligt zo hoog deze editie. Bezoekers moeten de TALKS niet missen omdat ze hier veel inspiratie uit zullen halen. Ik interview ook Caroline Krouwels, CEO van Modefabriek, wat voor mij persoonlijk bijzonder is omdat we ooit samenwerkten bij de Bijenkorf. Ik ben trots dat ik in deze tijd van enorme verandering, nationaal en internationaal, onderdeel ben van Modefabriek en mijn netwerk mag inzetten om zo’n sterk programma neer te zetten.”

Volg Modefabriek om het volledige TALKS-programma binnenkort te zien. En koop hier alvast je tickets om erbij te zijn!
Deel artikel