Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
In Meet the Buyers at Modefabriek vragen we retailers en inkopers waar ze inspiratie opdoen en waar ze komende beursronde naar op zoek gaan. Deze keer: Michael Teppich, eigenaar van de vrouwenmodewinkels Tatem in Berlijn.
Waar doe je de meeste inspiratie op?
“We reizen veel en bezoeken veel beurzen in Europa, vaak wel zes per seizoen. We waren fan van Premium in Berlijn, maar die is helaas gestopt. We gaan nog wel naar Seek in Berlijn. Verder bezoeken we Who’s Next in Parijs, Modefabriek in Amsterdam, Fashn Rooms in Düsseldorf, de showroom events in Hamburg, CIFF x Revolver in Kopenhagen en Tranoï en Premiere Classe in Parijs. We komen altijd vol ideeën terug. Veel inkopers gaan naar bestaande agenturen voor nieuwe merken, maar wij spotten liever nieuwe merken op buitenlandse beurzen zodat we een van de eersten zijn in Duitsland en het merk nog niet overal ligt.”
Hoe bereid je je voor op al dat beursbezoek?
“We evalueren het vorige seizoen en kijken wat er goed verkocht heeft. Onze budgetten verdelen we pas als we de collecties hebben gezien. Het ene seizoen bevalt een collectie beter dan het andere seizoen. Verder blijven we op de hoogte van de trends en ontwikkelingen door internet en bladen, maar ook door ons eigen netwerk van leveranciers en collega’s.”
Je beste vondst op een beurs?
“Dat is best een lange lijst. Op Pure ontdekten we ooit twee mooie merken, die toen nog onbekend waren in Duitsland. Zodra ze naar Premium gingen waren die merken voor ons niet meer interessant. Vorig jaar ontdekten we Femmes du Sud op Modefabriek, wat we een heel mooi merk vinden. De eerste collectie wordt komende periode uitgeleverd en we zijn heel benieuwd hoe het merk het gaat doen in de verkoop. Penn & Ink hebben we ook op Modefabriek ontdekt en als een van de eerste retailers naar Duitsland gebracht. Elke Modefabriek ontdekken we wel twee of drie nieuwe merken. Na de beursronde kijken we altijd welke nieuwe merken we echt gaan inkopen. Dat ligt ook aan waar een merk zichzelf ziet: in een zelfstandige winkels als het onze of bij een warenhuis, keten of grote webshop als Zalando.”
Beste stad voor een stedentrip?
“We komen graag in Parijs en Kopenhagen. New York vinden we ook heel inspirerend. Daar is elk seizoen een andere wijk hot en happening. Daar doen we altijd inspiratie op voor winkelinrichting en merken die we nog niet kennen. Maar het kan ook dichterbij. We gaan dit seizoen voor het eerst een dagje naar Rotterdam na Modefabriek. We horen veel positieve verhalen van mensen over deze stad, dus we zijn heel benieuwd.”
Waar koop je zelf je kleding?
“Ik heb geen vast adres. In Berlijn hebben we maar weinig goede winkels voor mannenmode in mijn stijl en ik hou niet van online shoppen. Ik winkel tijdens onze stedentrips en reizen. Of ik koop in bij onze leveranciers als ze een mannencollectie hebben. Mijn eigen stijl is basic. I love jeans, shirts en knitwear.”
Hoe duurzaam zijn jullie?
“Het wordt steeds belangrijker. De meeste merken zijn er mee bezig. Maar het blijft lastig om echt inzicht te krijgen. Er zijn zoveel certificaten en hoe duurzaam is kleding van gerecycled plastic dat afkomstig is van de overproductie van plastic? We hebben in Berlijn en Düsseldorf ook de kleine duurzame showroombeurzen bezocht en daar Nederlandse merken als Inti en Gofranck ingekocht. Maar het belangrijkste blijft of klanten de kleding mooi vinden. Pas dan volgt duurzaamheid.”
Geschreven door Rosita van der Kwaak
Deel artikel