Modefabriek Meets Mote'l

01 dec 2025
Door Modefabriek

In aanloop naar komende wintereditie van Modefabriek doen we de ronde langs een aantal vertrouwde agenturen. Waar staan zij nu? Hoe gaat het met hun labels? En wat hebben zij voor ons in petto in januari? Voor deze Modefabriek Meets praten we bij met Dieter Deceuninck van Fashion Brewery en zijn Nederlandse agentschap Mote’l Amsterdam. 

 

“We hebben net het 10-jarige bestaan van Mote’l mogen vieren,” vertelt Dieter Deceuninck, die in België ook drie agenturen heeft. “De kans deed zich voor om voor Second Female, een van onze partners, ook de Nederlandse markt aan te sturen. Toen heb ik de handen ineengeslagen met Ruby Verhagen en hebben we Mote’l Amsterdam opgericht, een agentschap voor contemporary women’s fashion brands in het midden- en midden-hoog segment.” 

 

b54d77b4-b64d-4f82-8a7b-aeb311ccce02.jpg?uuid=0a831a80-c33e-46d5-ab6e-e2ba1905c724


Krimpen om te groeien

Sinds een jaar houdt Mote’l showroom op Cruquius Eiland in Amsterdam. “Een fantastische plek aan het water met heel veel daglicht, klanten komen hier graag,” vertelt Dieter, “maar onze vorige locatie was een dikke 100m2 groter.” Ruimte was niet de enige reden om het merkaanbod tegen het licht te houden. “We hebben heel kritisch naar ons merkenpakket gekeken en zijn ons gaan concentreren op de merken die echt heel goed gaan. Wij zien dat het vandaag de dag extreem belangrijk is om een focus te hebben in wat je doet en dat je dat doet met een enorm competent team.” Die strategie blijkt goed uit te pakken. “We hebben net het SS26-seizoen afgesloten in sales en we zijn met 19,8% gegroeid! Dat is ver boven wat er gemiddeld in de markt gebeurt, en dat komt natuurlijk door die combinatie van relevante merken die kunnen groeien en die capabele mensen die dit graag samen met ons doen. Dit is ons beste Spring-Summer seizoen ooit in ons bestaan dus daar ben ik erg trots op.” 

 

Vaste prik op Modefabriek

Modefabriek is altijd een belangrijke partner geweest. “Dit seizoen staan we met 6 van onze 9 merken bij elkaar in een hoek. Mote’l’s founding brand Second Female staat er natuurlijk, dat na een korte periode met een stagnerende curve per SS26 weer fors de hoogte ingaat. Het tweede merk dat toetrad tot Mote’l is het Nederlandse Another- Label, en ook hun SS26 collectie is goed ontvangen. Dan is er het Nederlandse Club L’avenir, waar Mote’l vanaf het prille begin als agent bij betrokken is geweest. “Dat is misschien wel onze grootste groeier op dit moment. Die groei is mondjesmaat gegaan waardoor het merk de tijd heeft gehad om die ontwikkeling door te maken. Maar nu gaat het ongelooflijk hard, de collectie staat helemaal, de distributie is mooi, we hebben trouwe klanten.” Nog een opmerkelijk succes is Edited, een Duits merk dat in vier seizoenen een behoorlijke groei heeft doorgemaakt in Nederland. “De combinatie van een sterk modegevoel en hun instap-prijsniveau werkt heel goed.” En dan is er nog het Belgische label Les Soeurs Hendrickx. “Zij hebben de Nederlandse markt lange tijd zelf bediend en ook op Modefabriek gestaan, maar dat was niet meer haalbaar met de groei die zij realiseerden. Toen hebben ze ons gevraagd. Het is het enige merk dat in season werkt, dus zij laten nu hun SS26 collectie zien. We hopen natuurlijk dat we met hen net iets boven target gaan, dan komen misschien wel op een mooi rond totaal van 20% groei!” Het zesde merk dat mee mag naar Modefabriek is het Spaanse schoenenmerk Alohas dat onlangs nog een eigen winkel opende in de Negen Straatjes in Amsterdam, in navolging van flagshipstores in Miami, Las Vegas, New York, London en Parijs. “We gaan de Alohas collectie over onze vijf stands verdelen om de combinatie met de kleding te maken en de trends op elkaar aan te laten sluiten. Ik hoor van schoenenwinkels dat zij juist Modefabriek bezoeken om de kledingtrends te zien, en te leren hoe schoenen daarin passen.”   


71cbbf83-f696-4891-bd81-20fe58793a81.jpg?uuid=f8a2a212-1dca-4491-851c-b32accc166fc


En dan nog wat

“Letterlijk vandaag zetten wij onze handtekening voor een nieuw merk dat bij ons in de showroom komt, en dat ook nieuw is op de wholesale-markt in Europa. En dat is Boii Studios uit Kopenhagen. Boii Studios heeft nu 8 winkels in Denemarken, en vanuit die kennis gaan ze nu in wholesale. Dat kan nog wel eens een knaller worden, we hebben net de deal rond met de Bijenkorf, dat het daar komend voorjaar ligt, in de winkels en online. Retailers kunnen het merk vanaf januari bij ons in de showroom ontdekken.” 

 

668e8fcb-be4a-4bbd-82d5-9b0b331bc5db.jpg?uuid=d7441d70-57c7-41a4-a89f-a9917f4f4927

Naast het team van Mote’l brengt Dieter ook de collega’s van zijn drie Belgische agenturen mee naar Modefabriek. “Modefabriek is het belangrijkste platform voor Belgische retailers om heen te gaan om merken te ontdekken. Wij zijn daar om onze Belgische klanten te bedienen, voor merken als Simple, Freebird, Modström en we starten de Belgische vertegenwoordiging van Knit-ted.”

 

Geen gebrek aan positieve energie en ambitie dus. We kijken er nu al naar uit!

Categorie
Tags Agenten, Fashion, Inspiratie, Vrouwen

Deel artikel