Modefabriek Meets WalhallaBrands

25 nov 2025
Door Modefabriek

Bij Modefabriek is het inmiddels alle hens aan dek op weg naar de komende wintereditie, net als bij de deelnemende merken. Hoe gaan ze uitpakken? Wat is nieuw? En waar kijken zij naar uit? Voor deze Modefabriek Meets checken we even in met Carin van de Weerd & Nadja Nieuwlands van WalhallaBrands. 


“We zitten midden in een verhuizing!”, glundert de onvermoeibare oprichtster Carin van de Weerd, “Vanaf half december zullen we helemaal operationeel zijn op onze nieuwe locatie. Dat is echt een flinke stap, van onze 195m2 op Zeeburgereiland in Amsterdam naar 465m2 op een bedrijventerrein met veel mode in Lijnden bij Schiphol.” Inmiddels partner en medeoprichtster Nadja Nieuwlands schuift ook even aan. “We hebben ambitie, de merken doen het goed, we werken met goede retailers samen, en nu hebben we ruimte om te groeien.” 


686d0fb3-22ed-46de-b817-fb996634d501.jpg?uuid=84b1fce1-3f31-47b7-af93-d384a1a85069


Voorwaarts op een duidelijke koers

WalhallaBrands werkt ‘vanaf dag één’ nauw samen met Modefabriek. Dat begon 16 jaar geleden met één stand, inmiddels hebben ze soms een heel straatje, met voornamelijk Deense merken. Nadja: “We spreken zakelijk gezien heel erg dezelfde taal als de Denen. Ze zijn efficiënt, concreet, to the point, hardwerkend, ze maken mooie producten, met aandacht. Sinds 10 jaar hebben we onze doelgroep heel duidelijk gedefinieerd: de 40+ vrouw die kwaliteit waardeert en het prima vindt om tussen de 100 en 200 euro in retail uit te geven. Dat is ons segment. We coveren alle kleedmomenten, de verschillende merken zijn heel complementair. De een wat hipper, de ander meer casual, maar het kan allemaal in dezelfde winkel hangen.”


Trouw aan sterke merken

MOS MOSH is het grootste merk. “Daar werken we al 13 jaar mee. Mos Mosh heeft altijd een grote stand in de buitenring van de belangrijkste hal van Modefabriek. Komende editie gaan we echt uitpakken met MOS MOSH, met een grote stand en een aparte denim stand. Met de andere merken bouwen we daaromheen, Ana Alcazar waar we ook alweer 16 jaar mee werken, als enige niet Scandinavische label, en Sofie Schnoor. Met Bruuns Bazaar en Gossia staan we deze winter voor het eerst. Gossia is nieuw voor de Nederlandse markt, ze bestaan pas 4 jaar. Bruuns Bazaar heeft wel eens in de Fashion Gallery gestaan, maar nu krijgen ze een echte stand met eigen interieur.”


93782c96-7873-40c1-a9b0-92d7142cf445.jpg?uuid=5f9b1dfd-1e9b-416a-b6df-bcd49e27f87f


En trouw aan Modefabriek

Carin en Nadja zijn uitgesproken supporters van Modefabriek. “Wij staan er altijd en vinden dat ook belangrijk. We zijn nu heel actief retailers aan het uitnodigen en Modefabriek aan het promoten. We willen niet horen dat retailers beursmoe zijn of een dergelijk excuus. Je hoeft niet ver te reizen, geen dure vliegtickets en hotelovernachtingen, en je kunt in een dag alle collecties alvast bekijken. Neem je personeel mee, laat ze research doen, analyseren. Dat gaat niet met alleen Instagram.” Carin en Nadja vullen elkaar naadloos aan. “Het is bovendien risicovol om af te wachten tot je alles in de showroom ziet. Je moet er toch weer een half jaar je omzet mee gaan realiseren. En het is ook wel zo netjes naar de merken toe. Die preview-mogelijkheid creëren op een beurs als Modefabriek kost hartstikke veel moeite, geld en energie. Merken zijn feitelijk de partners van retailers, we moeten het samen doen.”


Nederland is een modeland

Als het gaat om de positie van Nederland als modeland hebben Carin en Nadja geen last van het Calimero-effect. “De Nederlandse markt zit in de top drie wat betreft omzet voor onze en vergelijkbare merken, dus het is echt belangrijk om een goede vakbeurs in Amsterdam te hebben.” Ook over de vernieuwingen van Modefabriek zijn ze meer dan enthousiast. “De zomereditie op het HEMbrugterrein was super vernieuwend en cool. Maar EXPO Greater Amsterdam is voorlopig onze favoriete locatie, licht en ruimtelijk, iedereen kwam daar afgelopen winter heel blij binnen. Wij ontmoeten de retailers daar heel erg graag en helpen ze zeker die kant op.” 


Succes met de verhuizing WalhallaBrands!

Categorie
Tags Agenten, Fashion, Inspiratie, Trends

Deel artikel