Opening Dutch Sustainable Fashion Week – Meggie van Zwieten 

28 sep 2021
Door Modefabriek

Kan digitale mode het antwoord zijn op het duurzaamheidsvraagstuk binnen de modewereld? Dat was de vraag die tijdens de opening van Dutch Sustainable Fashion Week werd gesteld. Op donderdag 23 september werd de Nederlandse duurzame modeweek in Amsterdam geopend met de digitale modecollectie van de Nederlandse designer en kunstenaar Meggie van Zwieten in het modemuseum van duurzaam innovatieplatform Fashion For Good.  


Digitale mode als duurzaamheidstool 

Sinds de coronacrisis worden modelabels gedwongen anders te kijken naar hun traditionele collectiepresentaties; digitaal werd de nieuwe norm. Meggie van Zwieten bewijst met haar collectie dat de fysieke en digitale wereld juist met elkaar verenigd kunnen worden – iets dat verder gaat dan het presenteren van een digitale show. Zij deed dit door gebruik te maken van augmented- en virtual reality technieken. “We passen de fysieke omgeving voortdurend aan om de behoeften van mensen te vervullen,” is te lezen in de collectieomschrijving. “Het is tijd om de natuur met rust te laten en onze verlangens te vinden in digitale landschappen.” 

 

Haar kledingcollectie Yana laat zien dat gedigitaliseerde kleding een oplossing kan zijn om de negatieve milieu-impact van de mode-industrie te verminderen. Zo vertelt van Zwieten aan Modefabriek: “Ik wil met deze collectie voornamelijk laten zien dat digitale mode een relevante manier is van duurzaam kleden. De vraag naar nieuwe items is zó hoog dat het overproductie en afval veroorzaakt. Digitale mode kan hierop inspringen door de modulaire factor ervan: met één muisklik kan de consument een kledingstuk aanpassen.” 


ae2ff807-396d-4dc5-91af-d52c968515d6.jpg?uuid=896c7632-0aa2-4ed7-8cb4-b7a4891a12be


Inclusiviteit en individualiteit 

Voor de show nam het publiek plaats in een zaal met een catwalk in het midden – een setting die in eerste instantie de indruk wekte alsof er een traditionele modeshow zou plaatsvinden. Niets bleek minder waar, toen verschillende schermen aansprongen en een futuristische collectievideo werd afgespeeld met avatar-modellen die de avant-gardistische kledingstukken met sci-fi-stijl toonden via een digitale catwalk. Voor elke outfit zijn er twee verschillende avatars te zien, met verschillende lichaamstypes. Zo wordt inclusiviteit gewaarborgd, iets dat Van Zwieten beschouwt als één van de belangrijkste focuspunten van haar collectie en digitale mode in het algemeen. 

 

Van Zwieten: “Voor mij is het uiten van identiteit in kleding heel belangrijk en ik ben van mening dat digitale mode eraan kan bijdragen dit element te versterken, vanwege de interactieve factor. Mode in een digitale omgeving biedt de mogelijkheid om nieuwe vormen van kleding te ontdekken en los te komen van bepaalde associaties zoals gender, stereotypen of culturele geschiedenis. Doordat er vaak wordt gewerkt met digitale avatars, die unisex, modulair of zelfs onmenselijk kunnen zijn, hoeft er ook minder vergelijking plaats te vinden tussen het model en de consument.” 

 

Zodra de film is afgelopen, komt Van Zwieten zelf het podium op. In eerste instantie lijkt ze over de catwalk te lopen als in een traditionele modeshow, maar al snel wordt duidelijk dat haar digitale ontwerp op haar wordt geprojecteerd via het scherm, waardoor ze alleen in de digitale wereld haar kleding ‘draagt’. Van Zwieten: “Digitale mode hoeft niet fysiek gedragen te worden. Doordat de materiaal en vorm mogelijkheden eindeloos zijn en er geen rekening hoeft te worden houden met natuurwetten zoals zwaartekracht, gaan de dimensies veel verder.” 


4f6b8a63-c79c-4de6-baed-ce0e67b2313c.jpg?uuid=145f539f-6aac-4f07-87ec-7bbcde9ba2c8


Digitale toekomst  

Na afloop van de show werd het publiek uitgenodigd om een reis naar haar virtuele wereld te maken en haar kledingstukken in augmented reality te ervaren. Of digitale mode de toekomst wordt? Wel als het aan Van Zwieten ligt: “Ik denk dat mensen zich steeds meer realiseren dat digitale mode niet alleen een tijdelijk oplossing hoeft te zijn, maar ook een toegevoegde waarde heeft. Je ziet dat steeds meer gevestigde merken experimenteren met digitale mode en de mogelijkheden ervan omarmen. Ik hoop met mijn collectie niet alleen de mogelijkheden van virtuele mode te introduceren aan een breder publiek, maar ook te laten zien dat kunst, mode en het individu kunnen samensmelten. Ik hoop dat digitale mode kan bijdragen aan een ervaring, in plaats van materialisme en overconsumptie.”  


Geschreven door Lara Oliveri  

Deel artikel