EXPO Greater Amsterdam
Stelling 1
2141 SB Vijfhuizen
Natascha van Ree van EK Fashion is er maar druk mee, de zelfstandige moderetailers in haar portefeuille bijstaan in het optimaliseren van hun bedrijfsvoering. En dat is niet alleen een kwestie van actuele cijfers en naadloze logistiek. Het enthousiasme voor dit prachtige beroep moet ook voortdurend gevoed worden. “We hebben nog maar één plek waar de mode-retail in onze hoek van Europa samenkomt. Waar we elkaar twee keer per jaar echt ontmoeten, van gedachten wisselen, waar je inspiratie op kunt doen. Modefabriek speelt een cruciale rol in het hooghouden van de meerwaarde van onze geliefde retail.”
Tussen twee meetings door schetst Natascha de uitdagingen waar retailers voor staan. Wat speelt er in de markt, wat leeft in de retail, hoe kijkt zij uit naar komende Modefabriek? Als dé servicepartner voor mode-retail in Nederland en enthousiaste deelnemer van de Modefabriek is het altijd goed om haar perspectief te horen.
“NvR: De afgelopen drie jaar zijn de ontwikkelingen razendsnel gegaan, vaak niet in het voordeel van de zelfstandige retailer. Om de druk van globalisering, van parallelimport tot goedkope online rommel en grote internationale spelers, het hoofd te bieden, moeten we onze meerwaarde versterken. Dat begint op de winkelvloer: enthousiaste, deskundige medewerkers maken het verschil. Investeer in je team, neem ze mee naar Modefabriek, geef ze kennis en inspiratie. Zo voelen ze zich onderdeel van het vak en blijven ze trots op wat ze doen.”
We lazen toevallig net het bericht dat het Franse luxe-conglomeraat Louis Vuitton Moët Hennessy tijdens hun jaarlijkse Métiers d’Excellence Virtuosos ceremonie een opmerkelijke strategische zet heeft gedaan door nu eens het ambacht van winkelpersoneel uit te lichten. Dit doen ze niet voor niets, voor succesvolle retail is immers meer nodig dan begeerlijke producten. Ook klantbeleving is iets waarin je kunt excelleren.
NvR: “Precies dat! En daarin ligt een verantwoordelijkheid bij ons allemaal. Ik hoorde onlangs dat fashion- en retailopleidingen moeite hebben om nieuwe studenten enthousiast te krijgen. Het animo van de komende generatie om iets met fashion retail te doen, is ontzettend laag. Terwijl het een van de allerleukste vakken op de aarde is! En ja het is hard werken, maar het is super veelzijdig en het is echt betekenisvol om mensen met goede kleding te bedienen. Dus ondernemer: neem je mensen mee naar Modefabriek en zorg dat ze weer enthousiast worden van het werken met mensen en met fashion.”
Je kent vast de positieve voorbeelden. Kun je er een paar noemen? Wat doen zij goed?
NvR: “Oh zeker! Kijk maar eens bij Bahlmann Mode in Dordrecht. Dat bedrijf bestaat al 140 jaar, het is de derde generatie die er nu inzit. Het is helemaal geen grote winkel maar zij zijn elke maandag een halve dag bezig met filmpjes en shoots voor Instagram. Dat doen ze echt goed. Het hele team van Bahlmann Mode loopt op Modefabriek. Zo ervaren ze hoe ze onderdeel zijn van iets, waar dingen vandaan komen, waar we naartoe willen, hoe gedreven onze branche is. Ik ben er een groot voorstander van, dit zouden veel meer retailers moeten doen.”
“Arthur & Willemijn bestaat sinds 1978 en groeide uit tot vijf winkels en een webshop. Inmiddels staat de volgende generatie aan het roer: zoon Sander en zijn vrouw Willemijn, een toepasselijk toeval. Hun drijfveer is nog altijd dezelfde: vrouwen laten ontdekken hoe mooi en uniek ze zijn met de juiste kleding. Hun motto vat het perfect samen: BeYouTiefull!”
Goede kleren maken de mens. Dat is en blijft toch de essentie…
NvR: “Mensen staan ook open voor nieuwe dingen. We draaien nu voor dames een heel goed seizoen. We hadden een waanzinnig goede maand september gedraaid en oktober ook nog, voornamelijk omdat er voor het eerst sinds een aantal seizoenen weer een heel nieuw modebeeld te zien was, met veel donkerbruin en burgundy. Er wordt bijna geen zwart meer verkocht, maar bruin en burgundy was niet aan te slepen. Elke keer als er echt iets nieuws te zien is, zoals een paar jaar geleden met de pakken, dan staan mensen daar echt voor open, dat vindt men leuk.”
De conclusie staat voor haar als een huis: “Als we willen winnen van de grote globale spelers, moeten we blijven investeren in vakkennis, aandacht en kunde op de vloer. Daarin onderscheidt zelfstandige retail zich, en dat vind je niet bij fastfashionketens. Dus, kom met je team naar Modefabriek deze winter, we gaan er weer lekker een seizoen tegenaan!”
Deel artikel