De balans opmaken: hoe is het gesteld met genderneutrale mode in 2021?

10 jun 2021
Door Modefabriek

Vorig jaar schreven we het al: alles wees erop dat genderneutrale mode niet alleen belangrijker was dan ooit, maar ook snel de modewereld zou domineren. Na een veelbewogen jaar is het daarom hoog tijd om de balans op te maken. Hoe staat het met genderneutrale mode in 2021? 


Genderneutrale mode anno 2021 

Dat genderneutrale mode meer dan een modebegrip is, moge duidelijk zijn. Al decennia wordt er gesproken om meer inclusiviteit wat betreft gender aan te brengen in de modewereld, maar de grote resultaten bleven tot nu toe uit. Dat is opvallend, aangezien bijna 70% van generatie Z aangeeft niet meer op de ‘eigen’ genderafdeling te shoppen. 

  

Sinds het vorige artikel zijn we bijna een jaar en heel wat modepresentaties en -collecties verder. Wat blijkt? De gendernormen vervagen. Begin van het jaar organiseerde The British Fashion Council de allereerste gender-neutral London Fashion Week. Het werd een week vol traditionele vrouwen- en mannencollecties, maar er was ruimte voor meer. Bij toekomstige edities hoopt de organisatie dat ontwerpers zich vrij te voelen om te showen wat ze willen, om zo een inclusief modeklimaat te creëren. 

  

Unisex collecties 

Gelukkig zijn er steeds meer modemerken die geen onderscheid maken tussen gender. Zo ontwikkelt het Amsterdamse Maium tijdloze regenjassen die geschikt zijn voor man, vrouw en iedereen die zich anders identificeert. Ook modelabel 10Days ontwikkelde een unisex collectie, bestaande uit loungewear

  

Hoofdontwerper Gitte Wetter van Samsøe Samsøe is ook zo ver. Waar ze zich altijd richtte op de herencollectie, ontwerpt ze nu ook voor dames én was er geen ontkomen meer aan een genderless collectie, die volgend seizoen wordt gelanceerd. Inmiddels biedt zelfs modegigant NA-KD een unisex collectie aan. Weliswaar gefotografeerd op vrouwelijke modellen met een straight size, maar het begin is er. 

  

Grote modehuizen en retail 

Grote modehuizen lijken de afwezigheid van gender het afgelopen jaar meer te omarmen. Met Harry Styles als boegbeeld zet Gucci voor elke collectie queer modellen in. Ook Saint Laurent, Eckhaus Latta, Telfar en Duran Lantink ontwerpen looks die voor iedereen geschikt zijn. De grote veranderingen in retail laten echter nog op zich wachten, terwijl het dáár juist zo belangrijk is. Zo lang we (online en offline) mode blijven aanduiden als mannen- of vrouwenkleding, hebben we nog een lange weg te gaan en helaas bleven de écht grote veranderingen dit jaar tot nu toe nog uit, ondanks dat collecties veranderen. 

 

Uiteindelijk, om Rei Kawakubo na haar Comme de Garçons-show in 1995 te quoten, zouden we geen onderscheid moeten maken tussen verschillende vormen van gender. ‘What is important is being human.’ En zo is het. 


Geschreven door Emma Vloeimans.

Categorie Fashion
Tags Trends

Deel artikel