DE MODEBRANCHE IN CORONATIJD #7: Het omzetniveau van 2019 eindelijk weer bereikt

27 okt 2021
Door Modefabriek

Zou de pandemie en al zijn narigheid dan deels achter ons liggen? Voor de moderetailers lijkt het in ieder geval voor de wind te gaan. Er is vanuit de klant veel welwillendheid om te kopen en het weer/seizoen werkt ook mee. Dit alles zorgt voor positieve cijfers in het najaar, aldus brancheorganisatie Euretco die de Modefabriek weer bijpraat over de stand van moderetailzaken.

 

Het eerste goede nieuws: de vertraagde uitleveringen die we in het vorige Euretco-artikel besproken, kwamen vanaf half september voor de meeste retailers op gang. Het tweede: de klant kreeg, aangemoedigd door het natte weer, nog meer zin in nieuwe mode-items en wist de weg naar zijn lokale moderetailer te vinden. Alle inzet van de modewinkels uit het afgelopen coronajaar heeft de klant toch kunnen behouden of binden.

 

Dan de cijfers. De zomerverkopen zijn in september goed afgesloten. De meeste retailers wisten een doorverkoop te realiseren tussen de 80 en 85 procent. Voor de liquiditeit bleek het vooral gunstig dat de eindvoorraad eind september gemiddeld 25 tot 30 procent lager lag dan vorig jaar. Bovendien werd gemiddeld tussen de 1 tot 3 procent  punten hogere marge gerealiseerd.

 

Vorig najaar startte het verkoopseizoen, mede door het aanhoudende mooie nazomerweer, later op. De vroege start dit jaar levert een mooie omzetstijging op tot en met eind september (35 procent meer in de categorie vrouwen- en mannenmode in vergelijking met dezelfde periode in 2020). Deze toename hadden de moderetailers vooral te danken aan de verkoop van broeken.

 

Op het jaartotaal wordt er bij damesmode gemiddeld 15 procent hogere omzet gerealiseerd ten opzichte van het sterk afwijkende jaar 2020. Kijkend naar de omzet van dit jaar ten opzichte van 2019, scoorde vrouwenmode een gelijke omzet. De laatste sterke omzetweken zorgden er voor dat het omzetniveau van 2019 eindelijk weer werd bereikt. Het jaartotaal van de categorie mannenmode loopt dit jaar gemiddeld 10 procent voor op 2020. Ten opzichte van de omzet 2019, laat mannenmode helaas nog 9 procent liggen.

 

Er blijven nog wel uitdagingen – wat niemand in deze branche vreemd in de oren zal klinken. Komend winterseizoen zal rekening moeten worden gehouden met de hogere voorraden die van herfst/winter 2022 zijn blijven liggen. Veel modewinkels weven deze voorraad met het huidige seizoen, zodat aan het einde van herfst/winter 2021 er weer een gezonde(re) voorraad geteld kan worden.

 

Over het algemeen mogen we concluderen dat de maatschappij weer lijkt teruggekeerd naar zijn ‘normalere modus’. De klant heeft duidelijk zin om te kopen en het herfstweer en de kortere najaarsdagen hebben de start van het winterseizoen goed op stoom gebracht. Laat oktober vooral zijn gang gaan wat het herfstweer betreft, zodat ook deze maand met een mooi resultaat kan worden afgesloten.

 

Geschreven door Marjolein Stormezand in samenwerking met Euretco.

Categorie Retail Business
Tags Consument, Retailer

Deel artikel