De moderetail volgens Euretco: omzetplussen ondanks economische malaise.

13 mei 2022
Door Modefabriek

Hoe het met de moderetail gaat? Ondanks de economische malaise goed, aldus brancheorganisatie Euretco. Maar: het is nog geen gelopen race. 


Het voorjaar ging perfect van start door de aangename, bijna zomerse temperaturen. Afgezien van de wereldproblematiek en andere economische uitdagingen – de inflatie is het hoogst en het consumentenvertrouwen het laagst - lijken de mensen positief gestemd en zijn de verkopen goed. Na jaren van restricties wil de consument weer flaneren. De consument verlangt naar nieuwe items en kleur en weet de weg naar de modewinkel goed te vinden. Ook is er een enorme inhaalslag als het om de kostuums en feestkleding gaat, door alle uitgestelde bruiloften en feesten.


Aangezien de twee vorige seizoenen zo sterk afwijken van het reguliere seizoenspatroon, is het moeilijk het omzetniveau te vergelijken. De seizoensverkopen van dit jaar (zomer 2022) vergelijken met de ‘coronajaren’ 2021 en 2020, geeft een vals beeld. Daarom kijken we - hoewel qua economische situatie niet vergelijkbaar - naar het pre pandemiejaar 2019. Dan zien we voor de damesmode een gemiddelde omzetplus van 11 procent en voor de mannenmode een plus van 3 procent. 


Vergelijken we dit seizoen in de categorie vrouwenmode toch met 2021, dan noteren we tot en met week 14 van dit jaar een stijging van zelfs 60 procent met het jaar ervoor, mede dankzij de toename in verkoop van blazers, truien en blouses. 


De mannen schrijven een nog grotere plus. Ten opzichte van vorig jaar groeide de omzet van mannenmode met 80 procent. Deze omzet wordt gestuwd door de verkoop in confectiemode. 


Zoals we in de introductie aangeven, kunnen we nog geen eindresultaat onttrekken aan deze voorlopige positieve cijfers. Het eindresultaat is afhankelijk van het weer, de inflatie, van hoe de klant zich de komende maanden gaat gedragen met betrekking tot het uitgeven van de consumenteneuro en van de opleving van Covid-19 in productielanden zoals China. 


Desalniettemin gaan we afsluiten met een positieve noot, want vooralsnog zijn de omzetcijfers gunstig. Terecht. Winkels zien er ook uitnodigend uit en het voorjaarsweer zorgt voor een prettige aanloop naar zomerverkopen. Om te eindigen met een passend citaat: ‘Als we een zomer krijgen die past bij dat jurkje, mogen we niet klagen.’ 


Geschreven door Marjolein Stormezand in samenwerking met Euretco

Categorie Business Retail

Deel artikel