Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Ook deze zomereditie deelt de grand dame in trend forecasting haar altijd hoopvolle, geïnspireerde en voor iedereen direct bruikbare vooruitzichten op Modefabriek. En dat is best bijzonder aangezien haar seminars en lezingen in de regel aanzienlijk minder toegankelijk zijn. “Het wordt een heel vrolijke talk, en net als de vorige keer hebben we veel tijd om na te praten naar aanleiding van vragen uit het publiek. Dat levert altijd veel op.”
Lidewij Edelkoort wordt deze zomer 75 maar weet van geen stoppen. Ze geniet wereldwijd een status aparte in een vakgebied wat ze zelf heeft vormgegeven en ziet haar werk steeds meer als een vorm van positief activisme. Dat is ook de reden dat ze veel kennis en visie investeert in onderwijs, momenteel bestiert ze een textielmaster aan Polimoda in Florence, en projecten zoals inspiratieboeken over actuele thema’s waar je vooral heel blij van wordt en het jaarlijkse World Hope Forum met sprekende voorbeelden van hoe het allemaal anders en beter kan in deze wereld.
In haar Amsterdamse studio naast de Hortus blikken we alvast even vooruit op haar komende Modefabriek talk.
”Ik heb een heel mooi bestaan,” vertelt ze over haar niet te stoppen werklust, “omdat het voortdurend vraagt om verandering en vernieuwing en inzicht en nieuwsgierigheid. Je kan niet vasthouden aan wat er is, je moet gewoon door, en doorzien waar we mee bezig zijn. Dat is een heel interessante manier om te leven.”
Het is ook een expertise waar bedrijven een stevig kompas aan hebben.
“Of het nou gaat om een kledingmerk of een automerk of over voeding, het gaat over de strategie: wat is de vernieuwing, wat kan er gebeuren, hoe doe je het beter, hoe maak je het beter, en minder. Dat laatste is al sinds de 90er jaren een groot ding in mijn discours. Daar wordt niet altijd naar geluisterd, maar er begint wel een kentering te komen. Je stelt je toch altijd weer een ideale situatie voor met een ideaal aanbod en een mooie plek en een nieuwe manier om geholpen te worden, met aandacht en liefde. Dat zijn wel allemaal dingen die nu aan de hand zijn, er is best veel verbetering gaande.”
Het blijft fascinerend hoe de markt met zijn harde cijfers en data creativiteit blijft onderschatten, alsof we niet helemaal bij de les zijn.
“We hebben die ‘les’ als creatieven weldegelijk geleerd en we hebben er ook veel geld mee verdiend, voor anderen vooral. Als ik een kleurkaart met 5 kleuren verkoop, en die is best duur, dan verdient mijn klant daar soms wel een biljoen mee. Zo zit het in elkaar.”
Als creatief moet je dus wel stellig durven zijn.
“Daar gaat mijn talk ook over, die gaat over instinct. Dat is wat we gemeen hebben met dieren – mijn boek voor komende winter gaat helemaal over dieren - alleen wij gebruiken het niet, we laten het liggen. Je kunt er veel winst mee boeken, door op het juiste moment goed naar intuïtieve ingevingen te luisteren. Het begint met een quote van Chanel. Zij zegt dat je in tijden van crisis automatisch gedwongen wordt om na te denken over authenticiteit. Dat is een heel goed advies. We zitten in de zwaarste crisis die ik ooit gekend heb, waarin Fake-ness de boventoon voert. Dus authenticiteit wordt iets heel bijzonders. En AI, een van de grote zorgen van onze tijd, krijgt voorlopig – en waarschijnlijk nooit – intuïtie, en dus ook geen authenticiteit.”
Laadt de batterij van je zakelijke en creatieve intuïtie deze zomer weer helemaal op met de Trend Talk van Lidewij Edelkoort. Waarom staat Fall-Winter ‘25-‘26 in het teken van dieren en hoe zit het met de toenemende rol van workwear en het belang van cleane, radicale keuzes? Lidewij zal het allemaal uitgebreid uit de doeken doen op maandag 7 juli om 11:00 uur tijdens de grote zomereditie van Modefabriek, op het Taets Art & Event Park op het HEMbrugterrein in Zaandam.
De capaciteit is beperkt, dus verzeker je van een ticket HIER.
Deel artikel