In aanloop naar de zomereditie van Modefabriek bellen we met Natascha van Ree, accountmanager van EK fashion (voorheen Euretco), dé spin in het web van zelfstandig mode-retailend Nederland en een belangrijke liaison van Modefabriek. Met al haar vakkennis en actuele ‘business intel’ is het zo klaar als een klontje: als je jezelf serieus neemt als retailer zorg je dat je relevant blijft. “Twee keer per jaar naar Modefabriek is echt een must. Maak er een feestje van, neem je personeel mee en blijf geïnspireerd en geïnformeerd.”
Natascha van Ree leeft met de meest recente fashion retail cijfers op zak. EK Fashion bedient de ‘eredivisie van de Nederlandse retailers’ en staat in nauw contact met alle spelers in het veld, retailers én leveranciers, maar ook met ‘Den Haag’ om het geheel naar een zo hoog mogelijk niveau te tillen. “Ik kan wel wat cijfers noemen hoor, op dit moment draaien onze bij EK aangesloten retailers gemiddeld 8% meer ten opzichte van vorig jaar, maar er is meer to it dan droge cijfers.”
Laten we eerst even uitzoomen. Waar staan we nu, wat zijn de grote veranderingen in fashion retail die nu spelen?
NvR: “Binnensteden worden steeds minder interessant door stijgende kosten en de toename van grote internationale ketens, gelukkig zijn er bij onze leden een paar positieve uitzonderingen. Ik zie ze vaak op een B of C, of zelfs op een D locatie, helemaal in the middle of nowhere. Succesvolle winkels die hun consument een enorme variëteit aan services weten te bieden, tot en met gratis parkeren en een leuke lunch aan toe. Klanten worden er fantastisch geholpen, niet alleen met een zorgvuldig afgestemd assortiment, maar ook met leuke innovatieve acties. Voor die winkels is het zaak dat ze constant op die golf van relevantie blijven surfen.”
Noem nog eens een voorbeeld, hoe blijf je als winkel ‘in beeld’ bij je publiek?
NvR: “We zien dit seizoen een aantal grote en middelgrote winkels die flink hebben verbouwd. Die hebben een mooie, frisse look & feel gekregen, en we zien dat ze daarmee een enorme omzetstijging hebben gerealiseerd. Gewoon omdat klanten het leuk vinden in een nieuwe omgeving te winkelen. Die consument kan op Insta en andere social media over de hele wereld visueel newness shoppen, dus als hun lokale winkel moeite doet om te vernieuwen wordt dat enorm gewaardeerd. Mijn tip voor zelfstandig ondernemers is dus: zorg dat je continu blijft vernieuwen. Dat hoeft geen gigantische investering te zijn, kijk gewoon kritisch naar je winkel, naar je uitstraling, je etalages, je routing, je online préséance. Met een likje verf, een leuk visual merchandising thema en een fris logo op de pui kun je bij wijze van spreken al heel veel bereiken. Maar zorg dat je continu relevant blijft.”
En het assortiment? Want dat moet enerzijds vertrouwd zijn maar ook blijven prikkelen?
NvR: “De consument heeft de afgelopen vijf jaar een grote shift gemaakt, hoe men zich kleedt, en de kleedmomenten zijn ook veranderd. Dat zie je in alle doelgroepen terug, en daar moet je je winkel en je assortiment op aanpassen. Dat is een continu proces, wat vergt dat je nieuwsgierig bent naar die veranderingen en altijd op zoek bent naar die vernieuwing. Daarvoor ga je dus naar Modefabriek, om te blijven zoeken naar dat wat aansluit bij jouw klant. Leveranciers staan daar keer op keer om te laten zien wat er verandert en wie ze willen dat hun klant is. Het gaat daarbij ook over je zichtbaarheid, je marketing, je online, alles moet kloppen. Als ondernemer kun je niet indommelen en al maar hetzelfde doen, dan heb je het verkeerde vak gekozen.”
De aankomende zomereditie van Modefabriek – 6 & 7 juli op het Taets Art and Event Park gelegen op het HEMbrugterrein in Zaandam, wordt zeker geen straf. Trakteer jezelf en je team op ten minste een dag tussen de beste en nieuwste modemerken, ontmoet al die fantastisch gedreven vakgenoten, en laat je inspireren door de nieuwste trends voor SS26. Haal je tickets hier!
Deel artikel