Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Op Prinsjesdag kondigde het kabinet aan 17 miljard euro vrij te maken om de koopkracht te stuwen. Het minimumloon stijgt met 10 procent en de huishoudens krijgen 3,9 procent meer te besteden. Dat is echter niet voldoende om de inflatie te dempen en is maar een pleister op de zere wond die gas- en elektriciteitsrekening heet.
Het is niet onopgemerkt gebleven; de consument bezuinigt en maakt zich op voor een onstuimige herfst. Wat betekent dit voor de modebranche? Meer uitgaven, minder inkomen? Het antwoord ligt genuanceerder. Er zijn in de eerste plaats manieren om de crisis minder groot te laten worden dan nodig. Zo geeft brancheorganisatie EK-Retail (voorheen Euretco en voor de herkenbaarheid daarom in dit artikel nog aangeduid als EK-retail/ Euretco) aan dat er maatregelen zijn die je als eigenaar van een pand kunt nemen (ben je geen eigenaar, ga met je verhuurder in gesprek om naar oplossingen te zoeken). Is er bijvoorbeeld al eens gekeken naar het plaatsen van zonnepanelen, zijn de muren geïsoleerd of kun je gebruik maken van een andere warmtebron? Voor de hand liggend maar wel effectief: kan de temperatuur in de winkel een graad of 2 lager? En voor de winkels met meerdere in- en uitgangen: kunnen er een paar gesloten worden of is het mogelijk reguliere deuren om te bouwen naar automatische schuifdeuren?
EK-Retail/ Euretco: ‘De stemming in de midden- en hoogsegment winkels is verrassend goed'
De openingstijden van de winkel zouden ook impact kunnen hebben op de energiekosten en personeelstekorten. Is het een idee om een stille koopavond te laten vervallen of om op maandag de winkel te sluiten? Uiteraard zijn deze ingrijpende beslissingen enorm afhankelijk van de locatie en klantenkring. Op een drukke A1-locatie zul je minder snel geneigd zijn deze beslissing te nemen dan wanneer je winkel is gelegen in een kleine dorpskern.
Dan de grote vraag; hoe voelt de moderetailer zich? ‘Goed’, is het verrassende antwoord van EK-retail/ Euretco, ‘het is vooralsnog hartstikke druk. Na een langzame start, vanwege het mooie weer, is de consument nu toch echt aan het kopen geslagen. Dat heeft ons positief verrast, want met alle negatieve berichtgeving waren wij ook gespannen hoe het najaar zou verlopen.’ Dat de winkels aangesloten bij EK-Retail/ Euretco juist nu aan het plussen zijn, heeft ook alles te maken met het segment (midden en hoog) waarin zij opereren. Deze consument heeft naast spaargeld nog genoeg geld te besteden. Natuurlijk zijn ook deze winkels gespannen over wat komen gaat, maar mede door het aangekondigde prijsplafond op energie lijkt er voor nu geen reden tot paniek. ‘Het sentiment in de winkels is gewoon goed, er worden meer jassen dan ooit verkocht.’
En voor de moderetailers waarbij het toekomstbeeld op korte termijn minder optimistisch is? Daarvoor heeft EK-retail/ Euretco een tool ontwikkeld die ze kan gaan helpen meer inzicht te krijgen in hun energiekosten en welke invloed dat heeft op de bedrijfsresultaten. De tool weergeeft in een overzicht waar er eventueel nog bezuinigd kan worden om gezonde resultaten te blijven behalen.
Geschreven door Marjolein Stormezand in samenwerking met EK Retail
Deel artikel