Euretco: Bijna op het niveau van covid-vrije 2019 maar ook nieuwe uitdaging: zo gaat het met de modebranche in maart 2022!

21 mrt 2022
Door Modefabriek

Hoe de marktontwikkeling in de retail er in maart 2022 voor stond? Er was aanvankelijk veel goeds te melden. Net toen alles weer terug leek te gaan naar ‘het oude normaal’ en de moderetailer daar zeker de vruchten van plukte - de omzetten waren begin dit jaar weer vergelijkbaar met het covid-vrije jaar 2019! - klopte de volgende uitdaging alweer aan. De humanitaire crisis in Oekraïne en diens oorlog met Rusland ontgaat niemand en heeft ook zijn weerslag op de Nederlandse economie - en zo ook de moderetailer.  


De Nederlandse economie steeg volgens het CBS vorig jaar met bijna 5 procent - waardoor het fors uitsteeg boven het niveau van het covid-vrije jaar 2019. Dit kwam onder andere door de toenemende export en de hogere consumptie. De verwachting is dat de consumptie zal blijven toenemen nu de samenleving verder opkrabbelt. Mensen hebben weer de behoefte de deur uit te gaan en hebben, doordat ze in de lockdown heel wat geld hebben kunnen besparen, geld om uit te geven. 


Daartegenover staat de hoge inflatie, als gevolg van de stijgende energieprijzen. De hogere energiekosten, grondstofprijzen en vervoerskosten zorgen er ook voor dat de gemiddelde verkoopprijzen zullen stijgen. Alles wordt duurder. In januari steeg de inflatie naar 6,4 procent. Om aan te geven hoe hard dit gaat: in december was dit 5,7 procent. Volgens de Europese berekening komt de inflatie van Nederland op dit moment ruim boven de 8 procent uit. 


Moderetail; de omzetten in maart en de verwachting van het voorjaarsseizoen 


Dit heeft zijn weerslag op de mode-retailer die ook met hoge energieprijzen, stijgende vervoerskosten en grondstofprijzen kampt. Dit vertaalt zich onder andere door naar de kledingprijs. De consument betaalt nu gemiddeld 6 tot 7 procent meer voor zijn kleding. De inflatie en alsmaar stijgende prijzen zorgen voor onzekerheid bij consumenten en dit zal absoluut een rol gaan spelen bij de koopkracht de komende maanden. In welke mate precies, hangt uiteraard helemaal af van de ontwikkelingen. 


Laten we ons richten op dat wat goed gaat. De totale omzet van de moderetail zat in de eerste twee maanden van 2022 weer op het niveau van het covid-vrije jaar 2019. Als we 2019 als referentiejaar aanhouden, zien we dat de vrouwenmode op totaal omzetniveau 4 procent voorloopt en de mannenmode 3 procent. Alleen de categorie kindermode heeft, met 15 procent minder omzet dan in 2019, nog een inhaalslag te maken. 


Die mogelijkheid is er, mits de inflatie niet sneller stijgt en de koopkracht niet daalt. De voorjaarszon zorgt voor blijere mensen in de winkelstraten, die zonder winterjas gretig op zoek gaan naar nieuwe seizoens-items. Laat de modewinkels hier nu mooi klaar voor zijn, vol inspiratie, nieuwe kleuren en enthousiaste hulp bij het zoeken. Want die laatste tactiek, werpt meestal zijn vruchten af.  


Geschreven door Marjolein Stormezand in samenwerking met Euretco

Categorie Retail Business

Deel artikel