Experience sells: Hoe meer, hoe beter

27 aug 2020
Door Modefabriek

Winkeliers, brands en ook shopping malls gokken minder vaak op één paard tegelijk en voegen steeds vaker grote hoeveelheden beleving toe aan de traditionele winkelervaring. Laat je inspireren door enkele 'more-in-1' shopping experiences


Vaker dan ooit zien we dat het aanbod van fashion gecombineerd wordt met andere soorten producten en vormen van entertainment die elkaar nóg aantrekkelijker maken, onder hetzelfde dak. 'Gewoon' een winkel met kleding of een winkelcentrum met 'alleen maar' winkels is vaak niet meer genoeg. De multidimensionale consument en haar dito wensen vragen om meer. Meer keuze, meer vermaak, maar bovenal meer beleving. 

 

Betaalbare duurzaamheid voor breed publiek

Arket, de jongste dochter van H&M en zelfbenoemd 'modern-day market offering essential products', gaat als een trein. Niet alleen kledingstukken en accessoires gaan er als warme broodjes over de toonbank: ook de home-afdeling trekt vele shoppers aan en in het vegetarisch café gaan de échte broodjes, koffie, lunch en zoetigheden inderdaad rap. Ook zonder noodzaak aan een nieuwe outfit is er dus een goede reden om binnen te stappen. 


De keten koos voor een strategie die zowel simpel als sustainable is. Het aanbod bestaat uit neutrale basics en items die beperkt en duurzaam geproduceerd worden. Bovendien kunnen milieubewuste bezoekers bij Arket hun gebruikte kleding en schoenen inleveren, van alle mogelijke merken. Arket zorgt ervoor dat dit gerecycled wordt én geeft kortingsbonnen voor aankopen in de winkel als incentive. Happy-happy-win-win voor iedereen. 


6078da3e-2158-45db-beaa-8bfc4f0d0e1b.png?uuid=dc71f44b-6b0e-4247-91c0-b68cb97a2ef1


Eclectisch modemuseum

De Italiaanse luxury store Sugar pakt de storytelling van hun merk op compleet andere wijze aan door de eclectische cocktail van street-and-luxury artikelen te presenteren binnen het klassieke frame van een historisch palazzo. De moderne interieurkeuzes steken sterk (en prachtig) af bij de antieke wanden en originele plafonds. Mannen- en vrouwenkleding, muziek en boeken worden in aparte productruimtes gepresenteerd als kostbare museumstukken. De extra area's, zoals de bibliotheek, de record store, de art gallery en een clubruimte voor privé-evenementen creëren samen een volledige Sugar wonderworld: full-pull beleving. 


Fashion = experience

Gentle Monster, het fantasierijke brillenmerk, gebruikte hun creatieve brein al voor het opzetten van hun eigen bijzondere winkels waarin het nooit puur en alleen om productpresentatie ging. En dat was Beijing's high-end winkelcentrum SKP ook opgevallen. Samen zetten zij vorig jaar een avant-garde mall neer met een alternatieve visie. De luxueuze department store heeft een hoog museumgehalte. Uren kun je er (ver)dwalen tussen artwork en opgaan in de omgeving, alles draait er om het belevingsniveau van de shop-ervaring. Of, zoals SKP het zelf zegt: "SKP is not just a department store. SKP is a destination, a state of mind, a philosophy, a lifestyle."


We zouden ons met liefde even in deze fantasie onderdompelen. We blijven dromen!


Geschreven door Soraya Jahan

Categorie Retail
Tags VM, Design, Winkels

Deel artikel