Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
De catwalk show is hét moment waarop een modemerk zich manifesteert. Meer dan een presentatie van de laatste collectie is een show een spiegel van de tijdgeest: een apotheose van invloeden, innovaties en intuïties. In de keuzes voor setting, styling, locatie en performance komen talloze signalen samen over wie wij zijn, en wie wij willen worden. Catwalk shows zijn puur theater, waarin kleine details én grote gebaren iets onthullen over onze cultuur, onze dromen en ons toekomstbeeld.
Jan Agelink van buro jantrendman selecteerde tien catwalk shows die een grote indruk hebben achtergelaten. Zijn persoonlijke top 10 laat zien hoe mode en maatschappij elkaar voortdurend beïnvloeden – en hoe de catwalk ons steeds opnieuw een blik gunt op de wereld van morgen.
1. Chanel – Fall/Winter 2014-2015
Supermarket Chic
Karl Lagerfeld transformeerde het Grand Palais in Parijs tot een compleet Chanel Shopping Center, inclusief gangpaden vol Chanel-gebrand voedsel, schoonmaakmiddelen en gadgets. In plaats van een klassieke runway paradeerden modellen als Cara Delevingne winkelend door de supermarkt, in outfits die sportieve elementen (leggings, sneakers, sweatsuits) combineerden met luxe tweeds, sieraden en statement tassen.
De show markeerde een kantelpunt: sportswear werd niet langer gezien als puur functioneel of counter culture, maar vond zijn weg naar high fashion én het dagelijks leven – van werkvloer tot restaurant. Met deze ‘Supermarket Chic’ show vatte Lagerfeld perfect de nieuwe lifestyle samen waarin gemak, luxe en zelfexpressie moeiteloos samengaan.
2. Zomer – Fall/Winter 2025
Rewind Mode
Het jonge Nederlandse label Zomer van Danial Aitouganov en Imruh Asha gooide de modewereld omver met een show die letterlijk achterstevoren werd gepresenteerd. De slotapplaus-scène kwam eerst, de catwalk finale liep terug, en de kleding was binnenstebuiten, ondersteboven en achterstevoren ontworpen. Jassen sloten aan de achterkant, broeken werden als tops gedragen, en overhemden hingen als sculpturen om het lichaam.
Met ‘Rewind Mode’ gaf Zomer uitdrukking aan een breed gedeeld gevoel: de wereld staat op z’n kop en we verlangen naar een rewind-knop. Een van de meest gefotografeerde items? Een IT-Bag zonder tas, slechts een los hengsel, als ironischstatement in een tijdperk waarin vorm en functie radicaal losgelaten worden. De show werd internationaal bejubeld: een disruptieve entree van Nederlands talent op het Parijse podium.
3. Duran Lantink – Spring-Summer-Autumn-Winter 2021
Drone Couture
De Nederlandse ontwerper Duran Lantink presenteerde zijn eerste eigen collectie voor“Spring-Summer-Autumn-Winter 2021” in het voormalige Paleis Soestdijk, waarbij drones de modellen volgden terwijl ze door lege gangen en zalen beenden. De collectie bestond volledig uit upcycled kledingstukken, samengesteld uit deadstockvan merken als Balmain, Balenciaga en Prada. De show vond plaats midden in de pandemie en werd online gestreamd waarbij Lantink zijn visie live toelichtte vanuit zijn studio bij Amsterdam.
Met deze presentatie benadrukte Lantink opnieuw zijn reputatie als een eigenzinnige innovator die duurzaamheid, technologie en storytelling samenbrengt. Zijn consequente zoektocht naar nieuwe grensverleggende vormen van mode heeft hem internationaal op de kaart gezet. In 2025 kreeg Lantink de ultieme erkenning voor zijn autonome en vooruitstrevende pad binnen de mode: zijn benoeming tot creatief directeur bij Jean Paul Gaultier.
4. Courrèges – Fall/Winter 2025-2026
Confetti State of Mind
Tijdens Paris Fashion Week liet Courrèges – onder leiding van Nicolas Di Felice – de confetti regenen in Carreau du Temple. Gedurende de hele show dwarrelden blauwe en rode papiersnippers door de lucht, geïnspireerd op een kunstwerk van de Amerikaanse kunstenaar Dan Colen. Wat op het eerste gezicht simpel en speels leek, bleek een gelaagd eerbetoon aan beweging, verandering en de vreugde van het moment.
Met deze poëtische show bracht Courrèges een verfrissende boodschap van optimisme en speelsheid, precies in een tijd waarin de behoefte aan lichtheid groter is dan ooit. De confetti symboliseerde niet alleen viering, maar ook het vermogen om schoonheid te vinden in het vluchtige en het kleine – een visueel gebaar dat perfect aansloot bij de dynamische, vloeiende silhouetten op de catwalk.
5. Miu Miu – Spring/Summer 2025
Truthless Times
Tijdens Art Basel Paris zette Miu Miu het Palais d’Iéna op z’n kop met een modeshow en tentoonstelling over vrouwelijke identiteit, storytelling en onze zoektocht naar waarheid. Onder de titel Tales & Tellers bracht Miu Miu archiefstukken, nieuwe collecties en korte films samen, omlijst door een spectaculaire catwalk-setting: een fictieve krantenfabriek waarin kranten over het publiek gleden, projecties van draaiende persen op de muren dansten, en op elke stoel een Truthless Times-krant lag, gevuld met vage headlines en QR-codes naar verborgen content.
De show raakte aan een actueel gevoel van verwarring en fragmentatie, maar gaf ook ruimte aan speelsheid, verbeelding en de kracht van verhalen. Door mode te verweven met fictie en fake news, liet Miu Miu zien hoe vrouwelijke identiteit steeds opnieuw wordt geconstrueerd, als een levend, fluïde narratief.
6. Saint Laurent – Spring/Summer 2021
Desert Mirage
Voor de Spring/Summer 2021 collectie koos Saint Laurent een adembenemend decor: de Agafay-woestijn, net buiten Marrakech. In samenwerking met de wereldberoemde setdesigner Es Devlin – bekend van haar iconische stage designs voor onder andere Beyoncé en Coldplay – werd een mystiek landschap gecreëerd waarin een verlichte metalen ring langzaam oprees uit een spiegelende vijver. Mist, zand en avondlicht vervaagden de grens tussen werkelijkheid en droom.
Deze show verwees niet alleen naar Yves Saint Laurents diepe band met Marokko, maar bracht ook een gevoel van hoop en mysterie in een onzekere tijd. Mode, natuur en kunst versmolten tot één zintuiglijke ervaring, waarbij duurzaamheid centraal stond: de show werd volledig CO₂-neutraal opgezet en materialen werden hergebruikt voor lokale projecten. Desert Mirage bewees dat pure schoonheid en verantwoordelijkheid elkaar niet hoeven uit te sluiten.
7. Alexander McQueen – Spring/Summer 1999
No. 13 – Futurecraft
In een grauwe loods in Londen presenteerde Alexander McQueen zijn iconische Spring/Summer 1999 show, bekend als No. 13. Tijdens de finale betrad Shalom Harlow het podium in een witte, gelaagde papieren jurk, waarna twee industriële robots haar beschoten met zwarte en neon gele verf. Terwijl Harlow op een draaiend platform bewoog, ontstond live een kunstwerk – een hypnotiserende dans tussen kwetsbaarheid en kracht, mens en machine.
Met No. 13 zette McQueen een nieuw tijdperk in gang waarin ambacht en technologie – futurecraft – samenkwamen. De show raakte aan diepe thema’s als controle, chaos, creativiteit en emotie, en bewees dat mode een explosieve beleving kon zijn. Meer dan twintig jaar later blijft No. 13 één van de meest baanbrekende en ontroerende momenten in de modegeschiedenis.
8. Coperni – Spring/Summer 2023
Spray-On Future
Tijdens Paris Fashion Week 2022 creëerde Coperni één van de meest virale modemomenten van het decennium. Op een verlicht platform in het Musée des Arts et Métiers stond Bella Hadid in haar ondergoed, terwijl twee wetenschappers haar lichaam bespoten met een vloeibare stof die in enkele minuten uithardde tot een witte, draagbare jurk. Daarna werd het materiaal subtiel bijgewerkt en liep Hadid de catwalk op in een fonkelnieuwe, perfect passende creatie.
Met deze performance – ontwikkeld samen met textielwetenschapper Dr. Manel Torres – verkende Coperni de grenzen tussen technologie, mode en duurzaamheid. Spray-On Future verbeeldde een toekomst waarin kleding on-demand, lokaal en volledig custom-made kan ontstaan. Een spectaculair en poëtisch visioen van hoe innovatie ons beeld van luxe, maakbaarheid en identiteit opnieuw kan definiëren.
9. Maison Margiela – Spring/Summer 2024 (Artisanal Couture)
Theater of Life
Onder de Pont Alexandre III in Parijs, tijdens de eerste volle maan van het jaar, bracht John Galliano een couture-show die niet zozeer werd bekeken, maar beleefd. De setting – een rokerige Parijse nachtclub vol spiegels, nat hout en flarden maanlicht – voelde als een scène uit een vergeten film. Modellen bewogen zich als levende schilderijen door het vervallen decor: hun gezichten verstild als porseleinen poppen, hun lichamen getekend door emotie, imperfectie en verlangen.
Met Theater of Life verlegde Galliano de grenzen van mode. Nieuwe technieken als “emotional cutting” en “retrograding” brachten de kwetsbaarheid en kracht van menselijke expressie tot leven.
Wat deze show zo onvergetelijk maakte, was niet alleen de virtuositeit, maar de hartslag die voelbaar bleef: een hypnotiserende, rauwe ode aan het bestaan zelf – aan schoonheid, vergankelijkheid en het eindeloze verlangen om te leven, te voelen en te dromen.
10. Atacama Fashion Week – 2024
Catwalk of Waste
In het hart van de Atacama-woestijn in Chili, op een van de grootste illegale kledingstortplaatsen ter wereld, vond in april 2024 de allereerste Atacama Fashion Week plaats. De outfits, ontworpen door de Braziliaanse stylist en kunstenaar Maya Ramos, werden volledig gemaakt van kledingstukken die ter plaatse op de afvalbergen waren gevonden. Vervolgens werd de modeshow midden op deze vergiftigde grond gehouden – letterlijk tussen de afgedankte overblijfselen van fast fashion.
Met Catwalk of Waste werd de harde realiteit zichtbaar: jaarlijks worden naar schatting 39.000 ton kledingstukken gedumpt in de Atacama-woestijn. De collectie, gebaseerd op de vier elementen – aarde, vuur, lucht en water – symboliseerde de vernietiging van ons ecosysteem door overconsumptie. Hier was mode niet bedoeld als esthetische viering, maar als noodkreet: een confronterende spiegel die ons dwingt de ware kosten van goedkope kleding onder ogen te zien.
De organisatoren hopen van de Atacama Fashion Week een jaarlijks terugkerend statement te maken – een levende herinnering dat verandering dringend nodig is.
Deel artikel