Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Wanneer trendforecaster Jan Agelink zijn visie voor de komende seizoenen vormt, kijkt hij niet alleen naar wat er tijdens shows, exposities en beurzen te zien is. Ook de invloed van het gedrag van verschillende generaties - van de Babyboomers tot Generatie Alpha - neemt hij in overweging. Volgens Agelink vormen generationele houdingen namelijk de aanzet voor trends. In zijn presentatie voor het FW24seizoen, die Fashion United digitaal bijwoonde, onderbouwt hij de drie voornaamste trends die hij voor FW2024 anticipeert dan ook met een korte introductie over elk van de generaties.
Opvallend hierbij is dat voor elk van de generaties een vorm van ethiek aan de basis ligt die op steeds verschillende manier tot uiting komt. Zo zijn voor de Babyboomers kennis over hun producten en een connectie met merken die ze vertrouwen volgens Agelink vooral belangrijk. Generatie X waardeert simpele, conceptuele ontwerpen en een pragmatische focus op circulariteit. Millennials groeiden op in een. tijd waarin de mediamogelijkheden sterk evolueerden (denk bijvoorbeeld aan het ontstaan van de eerste complexere videogames) en leerden hierdoor om in storylines te denken over problemen en oplossingen. Als resultaat hiervan houden zij vandaag de dag vooral van verhalende merken en campagnes. Gen Z komt in hun vorm van activisme en protest overeen met de jonge Babyboomers. Ze voelen relatief veel onzekerheid en focussen zich daarom op community en self car. Dit komt vooral tot uiting in het nastreven van equality en een bijna spirituele instelling, maar wel binnen een digitale context.
Het effect dat Generatie Alpha geboren tussen 2010 en 2025, op consumententrends uitoefent is tot nu toe nog relatief klein (zelfstandig consumeren komt onder hen immers nog maar weinig tot niet voor) en ook hun toekomstige gedrag is nog moeilijk te voorspellen. Wat Agelink echter wel al durft weg te geven over Gen Alpha, is een versterking van hetgeen waar Gen Z op dit moment voor staat: digitale onderlegging en een focus op diversiteit en inclusie. Verder zullen voor hen regeneratief produceren en artificiële intelligentie (AI) centraal komen te staan.
Roamers
In het eerste thema dat Agelink in zijn presentatie aanhaalt, gaat het allemaal om een samenkomst van het oude met het futuristische. Een mix van aardse en digitale invloeden die leiden tot een droomachtig en sensueel eindresultaat dat kan neigen naar surrealisme. Een ‘romantisch futurisme’, zo beschrijft Agelink het. Zo geeft hij het voorbeeld van het bedrijf Mntge, dat digitale versies van vintage jasjes maakt, en La Casita de Wendy, die ontwerpt met behulp van AI-tools en vervolgens ambachtsmensen vraagt deze uit te werken met lokale middelen. Egonlab werkt dit thema uit op een manier die doet denken aan pop-art, terwijl het thema bij Miu Miu en Acne wordt geuit in sprookjesachtige, surrealistische settingen waarbij mos en bloemen centraal staan. Vanuit een omarming van de oneindige mogelijkheden die AI ons voorschotelt, mixen ontwerpers materialen en texturen op onverwachte manieren, zoals bijvoorbeeld te zien in de FW23 show van Bottega Veneta. “Het op onbegrensde wijze toepassen van texturen zetten we door in onze ontwerpen in de fysieke wereld”, vertelt Agelink.
Egonlab SS23 show in Parijs. Credits: Launchmetrics Spotlight
Acne FW23 show in Parijs. Credits: Launchmetrics Spotlight
Bottega Veneta FW23 show in Milaan. Credits: Launchmetrics Spotlight
Reinventors
De tweede trend die Agelink herkent is praktischer georiënteerd en gaat over experimenteren met materialen. Eén vraag wordt hierbij steeds opnieuw weer gesteld: hoe kunnen bestaande ontwerpen, concepten en materialen verbeterd worden?
Wil je meer inspirerende trends lezen? Klik dan op de link hieronder om het hele artikel te lezen op FashionUnited.
FashionUnited.nl/FW24volgenstrendforecasterJanAgelink
Geschreven door: Marthe Stroom, Fashion United
Wil je meer inspirerend trends horen van Jan Agelink zelf? Kom dan tijdens deze 9 & 10 juli naar Modefabriek om zijn talk over de grote veranderingen die de modewereld te wachten staan bij te wonen, tijdens de Talks & Masterclasses
Deel artikel