Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
In Meet the Buyers at Modefabriek spreken we retailers en inkopers over hun persoonlijke favorieten, waardoor ze geïnspireerd raken en waar ze komende beursronde naar op zoek gaan. Deze keer: Monique Bastiaansen van Bastiaansen Modestad in Bavel.
Waar doe jij de meeste inspiratie op?
“Door steden te bezoeken. En dan niet alleen door in kledingwinkels of op modebeurzen te kijken, maar juist ook in andere branches zoals woonwinkels en de bloemen- en plantenbranche. In Londen heb je een paar mooie grote woonwinkels, maar Decor in Amsterdam is ook een aanrader. We halen daar ook zeker inspiratie uit voor onze winkelinrichting. En op social media vinden we ook veel inspiratie. We volgen echt alles.”
Wat staat er op de inkooplijst voor winter 2024?
“We zijn altijd op zoek naar jonge en vernieuwende merken. In de doelgroep vrouwen van 18 tot 25 jaar zie je veel meiden in dezelfde stijlen lopen. Wij zoeken een merk dat daarop in springt en het net even anders doet. Maar dat wel op een goede manier gemaakt wordt.”
Wat zit er altijd in je tas als je naar een beurs gaat?
“Een notitieboekje is echt onmisbaar. Ik schrijf alles op: trends, nieuwe merken, welke kleuren in een collectie ons aanspreken en in welke collecties we bepaalde items en trends vinden. We budgetteren ruim van tevoren, maar na de beurs finetunen we die op basis van wat we op de beurzen hebben gezien.”
Wie is je favoriete designer?
“Ik heb geen echte favoriet, ik word meer geprikkeld op itemniveau. Maar we ontdekken wel graag nieuwe merken. Niet alleen op beurzen, maar ook op internationale fashionweeks en tijdens de Dutch Design Week. Daar vielen we twee jaar geleden voor Chptr-s, een vernieuwende collectie colberts en bloezen. We hebben ze in de gaten gehouden en inmiddels ligt het merk bij ons in de winkel.”
Wat staat er dit seizoen op je persoonlijke verlanglijstje?
“Elk seizoen wil ik starten met een nieuw paar sneakers. Dat is wel een tic. Afgelopen seizoen ben ik voor een nieuw model New Balance gegaan, maar voor dit seizoen heb ik nog niet besloten welke het gaan worden.”
Beste tip voor een stedentrip?
“De stad in het buitenland die je één keer in je leven moet bezoeken is Tokio. Het New York van Azië, maar dan met goed eten. Met al die verschillende wijken met hun eigen sfeer, type mensen en soort winkels. In Tokio lopen ze qua technische ontwikkelingen zoveel voor. Ook in de winkels, dat is heel interessant om te zien.”
Beste vondst op een modebeurs ooit?
“De allerbeste vondst deden we twee jaar geleden in Florence: Self Studies, een merk dat draait om plezier voor vrouwen. Dat is een hele mooie toevoeging aan ons assortiment. Het was heel leuk dat ze ervoor openstonden om het via onze winkel te verkopen.”
Waar winkel je graag?
“Heel saai: voor kleding alleen bij onszelf. Maar ik ontdek ook graag opkomende winkels, vooral in wijken waar nog niet iedereen komt. Ik kom altijd geïnspireerd terug uit Parijs, vooral de wijk Le Marais. Dat is net een grote snoepwinkel.”
Wat draag je zelf het liefst?
“Ik heb altijd een baggy broek aan, vaak met een jasje en een leuke top. Stoer, maar wel vrouwelijk. En bijna altijd met sneakers of loafers. Ik draag altijd platte schoenen. Dat is puur praktisch. En het is nu ook de trend.”
Je favoriete parfum?
“Ik heb niet één favoriet, maar ik vind Le Labo een heel mooi parfumconcept met hun signature geuren, proeflabs en hoge service. Daar kan ik echt van genieten. Ik volg ze al een tijdje en vind het mooi om te zien hoe dat concept zich ontwikkelt.”
Waar geef je graag geld aan uit?
“Aan kleding voor mijn twee kinderen. Ik vind het heerlijk om voor ze te shoppen. Er zijn in Den Bosch en Breda een paar mooie conceptstores met het juiste sfeertje, waar je de kinderen lekker mee naartoe kunt nemen. Maar in de grote warenhuizen in Parijs slaag ik ook altijd voor kinderkleding. Daar raak ik echt geïnspireerd.”
Welke trend wil je niet meer zien?
“We zijn heel erg klaar met de skinny spijkerbroek en de panterprint. Dat hebben we al een paar seizoenen niet meer ingekocht, terwijl we weten dat het wél verkoopt. Misschien hebben we daar onszelf mee in de portemonnee gesneden, maar we willen inspireren en vernieuwing brengen. Wij geloven heel erg in de wijde fit. Het lukt steeds beter om vrouwen daar in te krijgen.”
Geschreven door Rosita van der Kwaak
Deel artikel