MODEFABRIEK LANCEERT THE SUSTAINABLE STOP

05 mei 2022
Door Modefabriek

De vraag naar duurzame mode is de afgelopen jaren blijven toenemen door een grotere bewustwording van de impact op het milieu door de mode-industrie. Gelukkig is er een groeiend aantal merken dat hard werkt aan meer milieuvriendelijkheid en sociaal verantwoord ondernemen in mode, van het gebruik van meer duurzame materialen tot het waarborgen van goede werkomstandigheden. Daarom lanceert Modefabriek tijdens dé 2022 editie op 10 en 11 juli The Sustainable Stop - een centrale plek voor duurzame merken en ontwerpers, met als doel duurzaam ondernemen in mode toegankelijker te maken.

 

The Sustainable Stop

De nieuwe editie van het grootste fashion trade event van de Benelux staat in het teken van het inspireren en samenbrengen van de fashion community, met dit keer een extra focus op duurzaamheid. Bij The Sustainable Stop presenteren ruim 50 labels hun collecties, geven experts informatie over duurzaam inkopen en worden modemerken in contact gebracht met Europese producenten die duurzaamheid waarborgen. Ook het Amsterdamse duurzame e-commerce platform PARO Store presenteert er 15 Europese new generation brands met awesome designs.


cf2885bd-4884-438c-b478-d3bb0df60c97.png?uuid=fea9cb54-75ea-4f7c-b493-ad6e899c3de2


Sustainability Values

De zeven Modefabriek-values (samengesteld met RethinkRebels) die je op The Sustainable Stop tegenkomt hebben de volgende labels gekregen: Ambitious, Transparent, Eco-Friendly, Circular, Good Working Conditions, Sustainable Materials, en Giving Back to Local Communities. Alle merken die op de The Sustainable Stop staan vertalen duurzaamheid naar hun eigen waarden: de een heeft een collectie met 100% duurzame materialen, de ander is B Corp gecertificeerd, weer een ander werkt enkel met onafhankelijk gecertificeerde fabrieken, 100% lokale productie en sourcing, een ander koopt fairtrade en de ander biedt circulaire oplossingen en compenseert CO2.


Duurzaam modetalent

Wat je precies kunt verwachten? Frisse, onafhankelijke labels uit Europa zoals het Spaanse Thinking MU, een duurzaam merk met een sterke focus op milieuvriendelijke materialen en een transparant productieproces. Sinds hun oprichting in 2008 draagt het merk bij aan een bewuster en langzamer consumptiesysteem door hun liefde voor kleding en het milieu samen te brengen in betaalbare mode van hoge, duurzame kwaliteit. Ook het Franse merk Ekyog is aanwezig – een merk dat een sterke focus heeft op zowel het milieuaspect als het sociale element door goede werkomstandigheden met eigen ethische standaarden. Ekyog is stijlvolle en biologische in Parijs ontworpen kleding die wordt gemaakt in samenwerking met verantwoorde producenten in onder meer India en Colombia.


488752b3-334a-42fd-9f64-c0acd7c7e4de.png?uuid=16f1502d-0f8f-4d78-a030-4d6163fb6791


Het in 2018 opgerichte Nederlandse J LABEL is ook te zien bij The Sustainable Shop. J LABEL produceert op een transparante, vrouwvriendelijke en eerlijke manier hun kleurrijke designs, die over de hele wereld niet aan te slepen zijn. Ze willen de mode-industrie in landen als India en China verduurzamen en eerlijker maken, en een positieve sociale en milieuvriendelijke impact creëren. Dit doen ze door gebruik te maken van reststoffen en te werken met kleine, gecertificeerde fabrieken. Circulair modelabel Rifò komt uit Italië en heeft als doel textielafval zoveel mogelijk te recyclen. Sinds 2017 draagt het merk bij aan hun gemeenschap door gebruik te maken van lokale productieprocessen die altijd worden uitgevoerd met respect voor mens en milieu. Ook investeert het merk in het creëren van nieuwe garens door te up- en recyclen, zoals recyclede kasjmier en katoen.


a2560e95-981f-49af-ae29-92d3cf1dacdb.png?uuid=e2f079bf-a23f-4243-bff7-823c5f8e11c1


Het is duidelijk dat er vele verschillende manieren zijn waarop modemerken en de detailhandel kunnen bijdragen aan het creëren van een duurzamere mode-industrie. Laat je daarom informeren én inspireren bij The Sustainable Stop op 10 en 11 juli tijdens deze nieuwe editie van Modefabriek.


Geschreven door Lara Oliveri 

Categorie DUURZAAMHEID Fashion

Deel artikel