Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Op tour langs verschillende modeagenturen spreken we dit keer met Anita Rijpkema en Karin Otten van AKF Agency uit Zwolle. In januari is het precies twee jaar geleden dat zij van start gingen, op Modefabriek. Hoe gaat het en wat zijn hun plannen voor komende editie?
“Die winter-Modefabriek in 2024 was echt onze kick-off, superleuk.” Het zijn net tweelingzussen, zoals ze elkaar aanvullen bij alles wat ze vertellen. “Onze reis begon als twee 17-jarige stagiairs bij een destijds toonaangevend modemerk in Amsterdam, vol nieuwsgierigheid om de bruisende modewereld en de grote stad te ontdekken. Door de jaren heen waren we getuigen van elkaars groei en leek ons leven steeds op hetzelfde ritme te bewegen. Uiteindelijk kwamen we allebei terug bij onze roots, in het Noorden en het Oosten van het land, en toen voelen de puzzelstukjes op hun plek. Het was tijd om de krachten te bundelen en hier zijn we dan: de trotse eigenaren van AKF Agency! Tweeënhalf jaar geleden gingen we naar de CIFF en kwamen terug met een lijst merken waarvan we dachten: ‘dit missen we in Nederland’, en ‘dit past bij ons’. Kort daarna hadden we contact met twee merken die we nu voeren: A-view en La Rōuge. Vorig jaar hebben we Coster Copenhagen daaraan toegevoegd.” AKF Agency is duidelijk niet alleen een samensmelting van vakkennis, maar ook een van passie en enthousiasme.
On the road
Jullie opereren vanuit Zwolle. “In schrijfperiodes hebben we daar een showroom, voor de hoofdcollecties. Daarnaast reizen we naar de klanten toe, met de tussencollecties. Die afwisseling is heel erg fijn, dan spreek je ook het personeel, je ziet hoe het hangt in de winkel, hoe het gecombineerd wordt. Als die klant vervolgens in de showroom komt, dan kun je meedenken. Alle feedback is daarbij waardevol. De merken staan ook open voor onze input, we hebben ieder seizoen een meeting met de designers om te bepalen wat goed kan werken in Nederland. Elk land is anders, dus het is fijn dat er goed geluisterd wordt naar hoe wij het merk hier neer willen zetten.”
Het gaat dus lekker. Is er ook al ruimte voor groei?
“We willen voor nu vooral groei met de merken die we hebben. Maar mocht er iets moois op ons pad komen, dan sluiten we dat natuurlijk niet uit. We vinden sales allebei zo leuk, dus we hebben niet de ambitie om uit te breiden op een manier dat we niet meer kunnen doen wat we zelf het allerleukst vinden. We zijn aan het bouwen. We werken vanuit onze passie en ons gevoel van wat goed voor ons is.”
“Het leuke aan sales is dat je constant bezig bent met waar een merk goed past. Dat enthousiasme vinden retailers ook heel leuk. We vinden de klantrelatie ontzettend belangrijk. Wij zijn echt van het persoonlijke, langsgaan, een belletje in plaats van een appje, want we doen tegenwoordig al zoveel vanaf een scherm. Niet alleen over de collecties, maar ook om elkaar beter te leren kennen, weten wat er speelt. We zijn uiteindelijk elkaars collega’s en afhankelijk van elkaar. We moeten het samen doen.”
AKF agency op Modefabriek
“Afgelopen editie stonden we met al onze merken op een stand, boetiek-achtig, met het AKF logo op de muur. Komende januari doen we het anders, dan staan we met A-view en Coster Copenhagen, ieder met een eigen stand met hun eigen identiteit. Een half jaar geleden hebben we ook CC Heart kunnen toevoegen aan ons agentschap, omdat CC Heart nu is samengevoegd met Coster Copenhagen. CC Heart biedt naast een sterk NOOS-programma een collectie die scherper geprijsd is, wat maakt dat we het merk goed kunnen positioneren in Nederland. Om deze verandering duidelijk te maken voor de klant is het goed om met een eigen brand stand op Modefabriek te staan. Voor Coster Copenhagen en CC Heart liggen nog hele grote kansen in Nederland. Het merk heeft de ideale mix, het is vrouwelijk, maar ook stoer en zakelijk. Een perfect merk, ook qua fit, kleuren en prijssegment.”

“Met A-view zijn we twee jaar geleden gestart, en dat gaat heel goed. Het is een goede toevoeging voor de detailhandel in Nederland, het girly stijltje, het romantische, en de manier waarop wij Nederlanders dat het liefst combineren, met een spijkerbroek bijvoorbeeld, om het weer wat nonchalanter te maken. Het onderscheidt zich, en de prijs is heel sterk, instaplevel. A-view heeft zowel een exprescollectie voor over 6 weken, uit voorraad leverbaar, en een voor pre-order. Voor winkeliers is dat top. Je ziet de fashionweek trends online, dan ben je zo geïnspireerd, dat wil je nu aanbieden in je winkel. A-view brengt dat, en biedt daarnaast ook veel tijdloze items aan, en dat alles voor een brede leeftijdscategorie.”
We kijken ernaar uit!
Deel artikel