EXPO Greater Amsterdam
Stelling 1
2141 SB Vijfhuizen
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
In onze serie Modefabriek Meets blikken we alvast vooruit naar komende editie met een aantal bekende modeagenturen. Wie zijn zij, hoe gaat het met ze en what’s new op Modefabriek in januari? Dit keer spreken we met Daan Bruggenwirth van het gerenommeerde Belgische agentschap Fashion Club 70.
“We bestaan dit jaar 50 jaar!”, bedenkt Daan Bruggenwirth zich plots, terwijl hij het fraaie origine-verhaal van Fashion Club 70 nog eens in herinnering brengt. Hoe oprichter en eigenaar Luc Dheedene destijds verliefd werd op de grote Italiaanse merken en besloot ze in de BeNeLux te gaan vertegenwoordigen. De charismatische zakenman is nog steeds iedere dag actief in het bedrijf waarvan hij de leiding inmiddels heeft overgedragen aan zijn zoon Miguel, de huidige CEO. Zijn aanwezigheid is een inspiratie voor iedereen die bij Fashion Club 70 werkt, van de omvangrijke harde kern met 25 jaar ervaring tot de jongste aanwas. “Luc kende natuurlijk iedereen persoonlijk, Gianfranco Ferré, meneer Moschino, Gianni Versace, en heeft business met ze opgezet, dus dat geeft geweldige anekdotes, maar hij heeft ook nog steeds contact met veel fabrikanten.”
Mooie reputatie
Fashion Club 70 is een agentuur van statuur, en niet alleen door de mooie hoogsegment merken die het in de portefeuille heeft. “We zitten zo’n 10 minuten van het centrum van Antwerpen, met een grote structuur van drie aan elkaar gekoppelde gebouwen waar we alles doen om onze klanten te bedienen, met een restaurant en andere faciliteiten, maar ook door voortdurend nieuwigheid te brengen. Daarnaast hebben we heel wat winkels en horeca, zoals de prachtige multibrand boutique Verso in Antwerpen en Knokke. Daar verkopen we alle eerste lijnen van Dior tot Miu Miu en Prada, you name it. Naast de Antwerpse Verso zit ons fine dining restaurant Le Pristine van Sergio Herman, met een Michelin-ster, en aan de overkant zit een van onze geliefde brasseries, de Matterhorn. Verder hebben we nog wat monobrand-winkels in Belgische steden, zoals voor Liu Jo en 7 for all Mankind, en outlets in Maasmechelen.”
Hoe heeft Fashion Club zich door de jaren ontwikkeld?
“Sinds 2002 zijn we met Amerikaanse merken begonnen, en met Franse, Duitse en Scandinavische merken. Dit gaat ook over een smaak die zich ontwikkelt in dialoog met onze klanten. Dat zijn er inmiddels 1200. Ja, we hebben de reputatie van hoog in de markt, we hadden Marni, Valentino, Blumarine, Roberto Cavalli, maar veel van die merken hebben in de loop van de tijd eigen showrooms geopend in Parijs of Milaan. Er zijn ook hoogsegment merken die we nog steeds voeren, zoals die van Armani, maar we zijn ook breder gegaan omdat de markt heel complex en breed is geworden. We bedienen klanten nu ook met Buy Now Wear Now terwijl we rustig doorgaan met internationaal bekende merken als Joseph en Vince. We proberen alle klanten die met smaak een winkel inrichten te bedienen.”

Speciaals voor Modefabriek
“We staan al jaren op Modefabriek. Op die manier doen we iets terug voor al die klanten die ons altijd in Antwerpen bezoeken. We vinden dat we onze nieuwe merken, waarvan we denken dat we daar op de Nederlandse markt iets mee kunnen betekenen, op Modefabriek moeten introduceren. Komende editie gaan we zelfs zover dat we aansluitend op Modefabriek met een aantal merken een pop-up showroom doen in Amsterdam, om het nieuwe klanten wat makkelijker te maken om in te stappen. Daarna zien we ze natuurlijk heel graag in Antwerpen.”
Wat krijgen we te zien op Modefabriek? What’s new?
“Die Buy Now Wear Now collecties, waar we mee begonnen zijn omdat we zien dat mensen wat voorzichtiger zijn met hun budgetten, daarvan nemen we er twee mee: HaveOne uit Bologna - daar hebben we een heel goede start mee gemaakt, we gaan al naar 40 klanten - en VICOLO - die doen we nu voor het derde jaar. Daarmee kunnen we ook de klant die iets hoger gepositioneerde merken verkoopt een hele mooie entry price geven. We gaan ze samen op een stand presenteren.
Het Italiaanse label Fracomina krijgt voor het eerst een eigen stand, op een mooie plek met een hoge achterwand om de merkidentiteit goed te laten zien. Het is een merk met een hele sterke qua prijs-kwaliteit verhouding wat heel goed aansluit bij Italiaanse collecties, maar ook bij een wat breder type klant.
Lola Casademunt, die eerder ook in onze multibrand Fashion Club 70 booth stond, krijgt nu een eigen stand. Dit is een Spaans label waar we nu het vierde seizoen mee ingaan, en waar we veel succes mee hebben. Het heeft bijzonder optimistische collecties waar iedereen blij van wordt, heel gedurfd qua kleurgebruik, en ook een sterke value for money. Zo hebben we al 80 verkooppunten, dat is voor ons een indicatie dat het voor beide markten goed werkt.
Daar schuin tegenover krijgt GUESS een heel grote booth. Een brand met een ongelooflijke historie, in het begin wel wat over de top sexy, maar ze hebben een pas op de plaats gemaakt en timmeren weer hard aan de weg. Echt een boetiekmerk met een sterke prijs-kwaliteit verhouding. GUESS JEANS komt ook mee, heel interessant voor Gen Z, omdat ze een zeer innovatief sustainable wasprocédé met lucht hebben ontwikkeld. Ze hebben de archieven opengetrokken, puur nostalgie! Wij zien het als een overwinning dat een icoon als De Rode Winkel al helemaal is ingestapt.
Als laatste, en dit is echt vers van de pers, we hebben nog maar net getekend, komen we met 2NDDay, het jongere zusje van DAY Birger et Mikkelsen. Iets goedkoper, edgy-er, meer rock-’n-roll. Ze stappen nu in de BeNeLux markt omdat ze de hoofddesigner van Cph Muse hebben binnengehaald. Wij krijgen de main collectie pas half januari dus we zijn hartstikke blij dat we de introductie op Modefabriek kunnen doen.”
Wij ook! We zien elkaar weer in Vijfhuizen!
Deel artikel