Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Een aantal jaar geleden gooide modeketen Zara hoge ogen met een genderneutrale collectie. Inmiddels heeft de modewereld stappen gemaakt en zien steeds meer merken het belang van deze vorm van inclusiviteit in. En dat is niet zo gek, want inmiddels shopt 65% van generatie Z niet op zijn 'eigen' afdeling. Wat betekent dit voor de standaarden binnen de mode-industrie?
Inclusiviteit als grondslag
Genderneutrale mode lijkt een simpel begrip, maar de grondslag ervan reikt verder dan alleen kleding. Eerder dit jaar riep performance artiest Alok Vaid-Menon in een Business of Fashion podcast op om het heersende schoonheidsideaal binnen de mode los te koppelen van gender. Volgens Alok - en vele anderen - bepaalt een geslacht niet wat mooi is. Transgender en non-binaire personen verdienen bovendien een zichtbare plaats in de maatschappij.
Genderfluid collecties
Inmiddels lijken veel modemerken de boodschap te begrijpen. In 2018 breidde online retailer ASOS het genderneutrale aanbod al flink uit. Ze werkten vanuit het inzicht dat generatie Z zijn eigen standaarden en regels wil bepalen - en hier sluit genderless mode op aan. Ook tijdens de SS20 menswear show van Saint Laurent was gender fluidity de norm; artistiek directeur Anthony Vaccarello verkende grenzen met glitters, tailleriemen, harembroeken en donkere eyeliner gedragen door de modellen. Na de show legde de designer uit dat hij vrouwen als inspiratie gebruikt voor zijn herencollecties en andersom.
Het meest recente voorbeeld komt van Gucci, dat het ijs voor luxemerken heeft gebroken: eind juli lanceerde het label Gucci MX. Met deze lijn toont creative director Alessandro Michele hoe gender steeds meer een relatief begrip wordt. Zijn ultieme doel is mode geen belangrijke rol binnen mode meer te laten spelen: vier zelfexpressie vanuit gendergelijkheid!
De nieuwe norm?
Als de afgelopen maanden iets hebben uitgewezen, dan is het wel dat gelijkheid en representatie van groot belang zijn. En uiteraard horen trans- en non-binaire personen daarbij. Of genderneutrale kleding de nieuwe standaard wordt, dat blijft de vraag. Inmiddels is gebleken dat alleen een pride-collectie niet voldoende is om te laten zien dat je als merk inclusief bent. Continue actie is vereist.
Het resultaat is een verschuiving op de winkelvloer: in de Verenigde Staten hangen de dames- en herencollecties steeds vaker door elkaar, waardoor de grenzen tussen de twee afdelingen vervagen. De huidige paradigmaverschuiving vraagt om het aanleren van nieuwe standaarden en het afleren van normen en waarden die we als samenleving voor lange tijd als waarheid beschouwden. Hierbij staat de nieuwe generatie aan het roer; generatie Z neemt de opgelegde gendernormen niet langer klakkeloos aan (Wunderman Thompson Intelligence), waar retailers weer op inspelen. En zoals dat met veel tendensen in Amerika gaat: die waaien vanzelf over naar Nederland.
Geschreven door Emma Vloeimans
Deel artikel