Corona en de mode-industrie: de toekomst van de modekalender

14 okt 2020
Door Modefabriek

De huidige coronacrisis heeft een grote impact op de mode-industrie, waardoor modehuizen genoodzaakt zijn het traditionele systeem te heroverwegen. Een grote groep ontwerpers pleit voor verandering van de traditionele modekalender terwijl anderen vast willen blijven houden aan traditie. Zal de modewereld afstand doen van de huidige, verwarrende mode-cyclus en ruimte maken voor twee hoofdcollecties per jaar met een natuurlijkere timing voor zowel winkelier en consument? 


Modeontwerpers pleiten voor verandering

Het snelle tempo van de mode-industrie heeft het nooit eerder mogelijk gemaakt voor modehuizen om drastisch van koers te veranderen. Door de coronacrisis staat alles echter in een ander licht. Ontwerper Dries van Noten voert een grote groep fashion professionals aan die in een open brief pleiten voor een nieuwe modekalender waarin wordt gewerkt met minder collecties, die geleverd worden in de bijbehorende seizoenen. 


Hetzelfde geldt voor initiatief 'Rewiring Fashion'. Daarin dringt een aantal fashion giants waaronder Isabel Marant en Missoni aan op een nieuwe modekalender (een schematische uitwerking vind je hier), een nieuwe vorm van modeshows en de afschaffing van vroegtijdige en overdadige uitverkoop. Bovendien hebben grote modehuizen als Saint Laurent en Gucci besloten de huidige modeweekkalender te verlaten en maakte Gucci bekend haar collecties te reduceren tot twee per jaar. 



Winterkleding in de winter, zomerkleding in de zomer

Herfst/wintercollecties worden gepresenteerd in februari en zijn verkrijgbaar in juli - de voorjaarsshows vinden plaats in september waarvan de collecties in januari in de winkels liggen. Dat betekent dat lentejurken verkrijgbaar zijn als het buiten vriest en winterkleding vaak tijdens hoge temperaturen wordt verkocht. Tegen de tijd dat collecties voor de consument passend aanvoelen, liggen ze inmiddels al maanden in de winkel en zijn ze flink afgeprijsd. 


Als de collecties in de juiste seizoenen geleverd worden, is een belangrijk pluspunt voor winkeliers dat ze minder vaak vroegtijdig ruimte hoeven te maken voor nieuwe collecties, waardoor gedwongen voortijdige sale-momenten niet langer nodig zijn en marges niet onnodig dalen. Als deze nieuwe modekalender daadwerkelijk doorgaat, betekent dit ook een grote stap in de richting van een duurzamere industrie. Er worden minder collecties geproduceerd waardoor minder verspilling optreedt en er zullen minder fysieke shows plaatsvinden waardoor modeprofessionals minder hoeven te reizen. 


“Nu zijn lentejurken vaak verkrijgbaar als het buiten vriest en wordt winterkleding tijdens hoge temperaturen verkocht.”



Een nieuwe mode-industrie?

De modehuizen die betrokken zijn bij deze initiatieven zijn veelal kleinere en onafhankelijke labels. Het is nog onduidelijk of de voorgestelde doelen kunnen worden bereikt zonder ondersteuning van de grootste namen uit de industrie. Zo maakten modehuizen als Dior en Prada geen statement bekend rondom dit thema en pleit Chanel zelfs voor het behoud van het traditionele systeem. Chanel's president of fashion Bruno Pavlovsky stelt dat zij blijven vasthouden aan zes collecties per jaar, omdat ze geloven dat ‘dat is wat de klanten van hen verwachten.’ 


Deze initiatieven zijn in eerste instantie gericht op luxe-modehuizen, maar hebben bij succes de potentie door te sijpelen naar de bredere retailmarkt. Het resultaat daarvan is een ware verandering in de mindset binnen mode, waardoor kleding wordt behandeld als een duurzamer product dat minder vast hangt aan wisselende trends. Bovendien zou deze verandering ervoor kunnen zorgen dat zowel winkeliers als consumenten voor het eerst een menselijke mode-cyclus gaan ervaren, waarin winterjassen kunnen worden gekocht wanneer het buiten vriest en zomerjurken wanneer de temperaturen stijgen. 


Geschreven door Lara Oliveri

Deel artikel