Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Maak nu een gratis retailer account aan of bekijk de andere mogelijkheden.
Welk Nederlands modelabel is niet groot geworden op, en samen met, Modefabriek? En als je dan een jubileum te vieren hebt, waar beter dan op de hoogzomer-editie van het one and only fashion platform in Nederland? Onder andere bij Dutchess en bij Penn&Ink N.Y gaan de kurken knallen voor hun respectievelijk 20e en 15e verjaardag. Daarnaast delen we hieronder ons volledige TALKS programma, dit jaar compleet in het kader van trends.
Voor Dutchess leverde een eerste plekje op Modefabriek meerdere verkooppunten in Nederland en België op waardoor het Rotterdamse designerlabel echt tot bloei kon komen. Het label dat 20 jaar geleden spontaan begon met een handvol experimentele ontwerpen in een galerie voor moderne kunst groeide sindsdien gestaag uit naar het cleane ‘laidback luxury’ merk dat we nu kennen. Behalve de stijlvolle en krachtige signatuur dankt het label haar goede reputatie aan de consistente kwaliteit. “Bewust kies ik al 20 jaar voor duurzame collecties. Daarom werk ik graag samen met kleine familiebedrijven in Portugal en worden de stoffen gesourced voornamelijk in Italië. Mijn ontwerpen zijn echt investment pieces; zowel het ontwerp als het vakmanschap staan voor een lange levensduur. Dat is de basis voor mooie kwalitatieve kleding”, vertelt Dutchess eigenaar en ontwerper Gwen van den Assem. “Als ik terugkijk ben ik trots dat ik mijn eigen weg heb gekozen en daaraan heb vastgehouden, ook wanneer dat wel eens lastig was. Het is toch het mooiste vak wat er is.”
Hoe het Dutchess feestje op Modefabriek eruit gaat zien is nog in de schetsfase, maar voor haar retailers, haar ‘sparringpartners’, ligt wel al een feestelijke incentive klaar. “Ik heb een speciale jubileumtrui ontworpen waarvan retailers er een aantal cadeau krijgen afhankelijk van de grootte van hun order.”
Mark de Lorme van Penn&Ink N.Y weet het wel: “Het wordt een Penn & Ink café. Een plek waar iedereen bij elkaar komt, al die lieve mensen die ons in die 15 jaar hebben bijgestaan en waar we dankbaar voor zijn én alle mensen die we graag willen ontmoeten. Het wordt lekker eten en drinken zoals men dat van ons gewend is. Met een mooie wijn uit Mallorca, van een van onze leveranciers die een eigen wijnmerk zijn begonnen, en natuurlijk met een fijne kok.”
Vanaf dag één heeft Penn&Ink N.Y op Modefabriek gestaan. “Modefabriek is medeverantwoordelijk!”, onderbreekt Mark als we even dieper ingaan op de goede relaties die ten grondslag liggen aan het succes van zijn label. “We werken al sinds jaar en dag met dezelfde mensen, met dezelfde fabrikanten en stofleveranciers. Samen zijn we gegroeid. Er zijn er gaandeweg nog wat bijgekomen, maar we zijn nooit geswitcht of gaan shoppen toen de aantallen groter werden.” Net zo trouw zijn de oprichters aan het eigen merk met haar consistente identiteit en kwaliteit. “Wij zijn zelf het merk. Ook iedereen die bij ons komt werken en met ons meegroeit wordt vanzelf dat merk.”
Voor uitdagingen, en die zijn er meer dan ooit, deinst Mark niet terug en hij maakt zich ook hard voor de nieuwe generatie retailers. Boven alles hoopt hij dat met alle ontwikkelingen die spelen de ‘romantiek’ – “Het is het mooiste beroep in de wereld” - niet uit ons vak verdwijnt. En juist daarom is Modefabriek, een van de weinige modeplatforms in Europa die fier overeind zijn gebleven, een must.
Naast deze jubilea hebben we nog tal van andere activiteiten op Modefabriek. Hieronder delen we ons volledige TALKS programma, dit wil je niet missen!
ZONDAG 6 JULI
11.30 – 12.30
NEWSTALGIA
JAN AGELINK – BURO JANTRENDMAN
Kan terugkijken ons helpen vooruit te komen? Jan Agelink verkent “Newstalgia”, een dromerige mix van herinnering en verbeelding die het seizoen SS26 vormgeeft. Via storytelling, gelaagdheid en speelse vervorming biedt hij een visuele, intuïtieve forecast die uitdaagt hoe we het verleden herinneren en de toekomst opnieuw kunnen voorstellen.
13.00 – 14.00
HOW FASHION MIRRORS THE MOMENT
EMMA VLOEIMANS – FASHION EXPERT
Wat we dragen zegt wie we zijn, en in welke tijd we leven. Van de minirokken uit de jaren ’60 tot TikTok-tailoring: deze talk verkent mode als spiegel van rebellie, veerkracht en snelle verandering, en legt de link tussen iconische momenten uit het verleden en de maatschappelijke en stijlevoluties van nu.
14.30 – 15.30
FRONT ROW TO FRONT PAGE
YELIZ ÇIÇEK – FASHION ENTREPENEUR & CONSULTANT
Hoe ontstaan trends—en wie bepaalt wat belangrijk is? In dit persoonlijke interview deelt Yeliz Çiçek haar reis van front-row toeschouwer tot redactionele stem. Ze reflecteert op identiteit, invloed en wat het betekent om smaakmaker te zijn in een wereld waar iedereen een platform heeft. Yeliz wordt geïnterviewd door onze moderator Charlotte.
MAANDAG 7 JULI
11.00 – 12.30
INSTINCT
LIDEWIJ EDELKOORT – TREND FORECASTER
Hoe creëren, houden van en overleven we in een chaotische wereld? Lidewij Edelkoort nodigt ons uit om na te denken over overleving, schoonheid en hoop via kleur, textuur en intuïtie. Een poëtische blik op de toekomst—gefragmenteerd, snel, maar vol mogelijkheden.
Alleen toegankelijk met premium ticket (€ 100 excl. btw)
13.30 – 14.30
HOW FASHION MIRRORS THE MOMENT
EMMA VLOEIMANS – FASHION EXPERT
Wat we dragen zegt wie we zijn, en in welke tijd we leven. Van de minirokken uit de jaren ’60 tot TikTok-tailoring: deze talk verkent mode als spiegel van rebellie, veerkracht en snelle verandering, en legt de link tussen iconische momenten uit het verleden en de maatschappelijke en stijlevoluties van nu.
15.00 – 16.00
NEWSTALGIA
JAN AGELINK – BURO JANTRENDMAN
Kan terugkijken ons helpen vooruit te komen? Jan Agelink verkent “Newstalgia”, een dromerige mix van herinnering en verbeelding die het seizoen SS26 vormgeeft. Via storytelling, gelaagdheid en speelse vervorming biedt hij een visuele, intuïtieve forecast die uitdaagt hoe we het verleden herinneren en de toekomst opnieuw kunnen voorstellen.
MODERATOR
Charlotte Emily Brattinga leidt het TALKS-podium als officiële moderator, begeleidt het publiek door alle gesprekken en introduceert de sprekers tijdens het programma. Ze is een ervaren retailprofessional en oprichter van Brand News Productions, een fashion-productiebedrijf dat nieuws en behind-the-scenes-verhalen uit de branche deelt.
Fix je ticket hier.
Deel artikel