Modefabriek richt een centrale plek in voor duurzame mode; The Sustainable Stop

26 okt 2021
Door Modefabriek

The word is out: Modefabriek lanceert een nieuwe area. Op 23 en 24 januari 2022 wordt er op de beurs een centrale plek voor duurzame merken, ontwerpers en fabrikanten ingericht: The Sustainable Stop. Hier maakt de bezoeker kennis met fantastisch mooie duurzame merken die een kritische blik hebben op de mode-industrie, omdat ook wij vinden dat de industrie moet verduurzamen. Groot bijkomend voordeel: zo wordt het winkels en inkopers makkelijk gemaakt om op de duurzame trein te stappen. 


The Sustainable Stop; een area voor duurzame merken 

We vonden het tijd om duurzaamheid een centrale plek op de beurs te geven. Modefabriek wil highlighten dat duurzaamheid the way to go is. Daarom hebben we samen met duurzaamheidsexpert Rachel Cannegieter zeven parameters opgesteld. Deze sustainable values zijn geen keurmerk, garantie of certificering, maar laten zien waar het merk voor staat. Via een QR-code krijgt de bezoeker transparante en gedetailleerde informatie over welk duurzaamheidsaspect het merk belangrijk vindt. 


The Sustainable Stop: 7 sustainable values 

De zeven Modefabriek-values die je op The Sustainable Stop tegenkomt hebben de volgende labels gekregen: Ambition, Transparent, Eco-Friendly, Working Conditions, Sustainable Materials, Local en Circular. Ambition gaat om giving back. Deze merken geven bijvoorbeeld terug aan de maatschappij, compenseren CO2, planten bomen of steunen de lokale bevolking. Transparent gaat over hoe open een merk is over de toeleveringsketen, het maakproces van begin tot eind. Eco-Friendly staat voor een milieuvriendelijke productie van kleding, waarbij er bijvoorbeeld minder water wordt gebruikt. Working Conditions spreekt voor zich, deze merken kunnen aantonen dat hun kleding eerlijk wordt gemaakt. Sustainable Materials gaat over het gebruik van milieu- en diervriendelijke materialen zoals tencel, biologische katoen of nieuw innovatief materiaal als appel leer. De verpakking behoort ook tot deze categorie. Local gaat over lokaal produceren, bijvoorbeeld binnen Europa. Hierdoor kan CO2-uitstoot worden beperkt. Nummer zeven in de rij is Circular. Hierbij hanteren merken een closed loop systeem, dat gaat overproductie tegen. Denk hierbij aan tailor made, pre-order of vintage.


Co-creatie   

The Sustainable Stop is meer dan een area voor duurzame merken, het is er ook om te inspireren! Zo komt het Amsterdamse sustainable e-commerce platform Paro Store met vijftien duurzame toffe merken en Manufy, het platform voor duurzame kledingproductie in Europa, presenteert op 23 en 24 januari meerdere duurzame fabrikanten.   


Hoe doe je mee? 

Herken jij je in een van de values, mail dan naar Leontien@modefabriek.nl voor de beoordelingscriteria en aanmelding. We zien je 23 en 24 januari 2022!

Deel artikel